Hvornår blev La indført i Danmark

af Hansen(ass,S-1981), 28/2 2025, 11:41 (27 dage siden)

En Instagram reel på Facebook af peterrle.sky fortæller om La i Tyskland.
https://www.instagram.com/p/DGgc-Wwo2q8/

Har vi i Danmark bare overtaget navnet fra Tyskland.
Hvornår blev La indført i Danmark. Var der forinden en ulykke som gav anledning til indførelsen. Jeg har en svag anekdotisk erindring om noget sådant.

Hvornår blev La indført i Danmark

af Ole Dinesen ⌂ @, 28/2 2025, 12:39 (27 dage siden) @ Hansen(ass,S-1981)

En Instagram reel på Facebook af peterrle.sky fortæller om La i Tyskland.
https://www.instagram.com/p/DGgc-Wwo2q8/

Har vi i Danmark bare overtaget navnet fra Tyskland.
Hvornår blev La indført i Danmark. Var der forinden en ulykke som gav anledning til indførelsen. Jeg har en svag anekdotisk erindring om noget sådant.

Det er en fornuftig erindring :-)

I følge DSB bladet nr. 5-1986 blev udgivelsen startet efter et uheld i Hedehusene 15. maj 1936.

Hvornår blev La indført i Danmark

af Niels Munch, 28/2 2025, 12:53 (27 dage siden) @ Ole Dinesen

En Instagram reel på Facebook af peterrle.sky fortæller om La i Tyskland.
https://www.instagram.com/p/DGgc-Wwo2q8/

Har vi i Danmark bare overtaget navnet fra Tyskland.
Hvornår blev La indført i Danmark. Var der forinden en ulykke som gav anledning til indførelsen. Jeg har en svag anekdotisk erindring om noget sådant.


Det er en fornuftig erindring :-)

I følge DSB bladet nr. 5-1986 blev udgivelsen startet efter et uheld i Hedehusene 15. maj 1936.

Intet under, at ulykken gav anledning til eftertænksomhed, se billeder i KB's digitale samlinger.

M.v.h.
Niels

Hvornår blev La indført i Danmark

af Lars, 28/2 2025, 13:10 (27 dage siden) @ Ole Dinesen

Det gik åbenbart voldsomt til. Her er et citat fra en artikel bragt af Høje-Tåstrup turistforening:

https://hojetaastrup.dk/historie/tog-ulykke-i-hedehusene.html

Den 15. maj 1936 afsporedes eksprestoget - tog 40 - fra Korsør på Hedehusene station med ca. 90 km/t, hvor hastigheden var nedsat til 30 km/t. Toget havde 162 passagerer. Lokomotivet var P 910 hvis fører havde glemt, at der var langsom kørsel og som overså signalet for langsom kørsel. Lokomotivet blev på sporet, men de 5 vogne afsporedes. Der skete kun materiel skade, men ulykken gav - iflg. William Bay - det afgørende stød til den ugentlige udsendelse af ”La”, et lille hæfte som angiver tid, sted og tilladt hastighed ved midlertidige hastighedsnedsættelser.

Der er også noget om ulykken her:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=37643

--
mvh
Lars

Hvornår blev La indført i Danmark

af Steffen Dresler, 2/3 2025, 15:37 (25 dage siden) @ Lars

Godeftermiddag

Når jeg sådan lige umiddelbart læser tråden igennem om hvornår LA (Langsom kørsel) blev indført, kunne man få det indtryk, at der før LA ikke fandtes noget.

Om end ikke på daglig basis, så da tilsyneladende ugentligt eller ved pludselig behov, udsendte Distrikterne (1. Distrikt Sjælland og øerne og 2. og 3. Distrikt Jylland og Fyn) såkaldte nummererede ”Strækfortegnelser” med informationer om ændringer i forhold til normalen.

Hver Statsbanestrækning havde sin egen ”Strækningsfortegnelse” med ændringer til gældende bestemmelser, der så blev annulleret ved udsendelse af en ny nummereret ”Strækningsfortegnelse”.

Umiddelbart ser det ud som om, at før ”Strækningsfortegnelserne” anvendte såkaldte ”B-cirkulære”, der udsendtes af Kredsene med henvisning til ”Ordre G” m.h.t. tilladt fremføringshastighed.

Hvad enten det var en ”Strækningsoversigt” eller et B-cirkulære, indeholdt de nøjagtigt de samme informationer som i den senere La.

Så indførelsen i 1936 af La, var udelukkende en for landet samlet oversigt udgivet ugentligt.

Herunder 2 eksempler, 1. Kreds B-cirkulære fra 18. januar 1910 samt ”Strækningsfortegnelse 1. Distrikt af 25. April 1925.
[image]

[image]
Begge eksempler Statsbanerne, arkiv ”Sydsjællands arkiv- og videncenter”, Næstved.

Steff

Hvornår blev La indført i Danmark

af John, 4/3 2025, 18:24 (22 dage siden) @ Steffen Dresler

Det passer perfekt med
"Ifølge Distrikts-Cirkulære af 14. Maj 1936 skulde Tog 40 den 15. og 16. Maj i Hedehusene køre paa Spor III, hvortil Indkørselshastigheden er 30 km/T. Cirkulæret ankom til Korsør Maskindepot Kl. ca. 24 og blev ikke ophængt paa Opslagstavlen, men henlagt paa Bordet i Førerstuen, hvor det laa endnu, da Lokomotivpersonalet til Tog 40 mødte til Tjeneste den 15. Kl. 8,15. Lokomotivføreren læste Begyndelsen af det, men fik det af en eller anden Grund ikke læst fuldstændigt; Lokomotiv-fyrbøderen fik slet ikke Lejlighed til at se det. De vidste da ikke, at Toget skulde køre ad Spor III i
Hedehusene - hvor det normalt var gennemkørende paa Spor II - og ved Ankomsten dertil bemær-kede de ikke, at der kun var stillet Indkørselssignal, ikke Gennemkørselssignal, for Toget; de saa, at det fremskudte Signal viste - grønt Lys, og Føreren saa, at den øverste Signalarm stod skraat opad, men bemærkede eller opfattede ikke Stillingen af den nederste Arm, der først blev synlig noget se-nere; Fyrbøderen saa slet ikke Hovedsignalet, der fra hans Plads først kunde ses over en kort Stræk-ning nær inde paa Signalet."

Der var således ikke tale om en selvstændig hastighedsnedsættelse, der var blevet glemt eller overset, men om ændret sporbenyttelse og deraf følgende lavere indkørselshastighed.

Avatar

La blev indført i Danmark 13. september 1936

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/3 2025, 18:38 (24 dage siden) @ Hansen(ass,S-1981)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 2/3 2025, 19:34

Hvornår blev La indført i Danmark

La blev ibrugtaget fra søndag den 13. september 1936.

Billederne er klikbare.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]
Meddelelser fra Generaldirektoratet 24. august 1936. Billederne er klikbare. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak