PKL billeder - stedbestemmelse 2.del

af Ole M. Nielsen, 8/3 2025, 14:39 (13 dage siden)

Nogle flere fra PKL's samling.

[image]
Billede 1. MY med persontog vest for København.

[image]
Billede 2. Næstved ? Billedet er fra 1961, måske samme dag som NPMB-udflugten (19/3-1961).

[image]
Billede 3. DJK-udflugt på Amagerbanen 12/11-1961. Hvor ?

[image]
Billede 4. DJK-udflugt på Amagerbanen 12/11-1961. Hvor ?

[image]
Billede 5.

[image]
Billede 6.

[image]
Billede 7.

--
Ole M. Nielsen

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del

af ojk37, 8/3 2025, 14:55 (13 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Foto 1: Hvidovre

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del

af Martin Wilde, 8/3 2025, 15:10 (13 dage siden) @ Ole M. Nielsen

[image]
Billede 5.

Det er Virum


[image]
Billede 6.

Mon ikke det er I-signalet til Lyngby fra nord?


[image]
Billede 7.

Ned ad bakken fra Nordhavn til Østerport

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del, #4

af Niels Munch, 8/3 2025, 16:56 (13 dage siden) @ Ole M. Nielsen

[image]
Billede 4. DJK-udflugt på Amagerbanen 12/11-1961. Hvor ?

Det er ved Syrevej Station, hvor nr. 6 "tabte pusten", og vi ventede på MaK'en, der kørte turen færdig.

M.v.h.
Niels

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del

af K564, 8/3 2025, 17:18 (13 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Nogle flere fra PKL's samling.

[image]
Billede 1. MY med persontog vest for København.

Billedet er taget fra perronen på Hvidovre. Sporet med MY vel på det tidspunkt Vigerslev

[image]
Billede 5.

Virum

[image]
Billede 6.

Lyngby´s I-signal fra nord.

[image]
Billede 7.

Østerport´s I-signal fra Nordhavn

Hilsner Keld

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del, #3

af Niels Munch, 8/3 2025, 17:20 (13 dage siden) @ Ole M. Nielsen

[image]
Billede 3. DJK-udflugt på Amagerbanen 12/11-1961. Hvor ?

Toget er på vej sydpå mod Kastrup, og vejen øst for banen (nærmest) er "Tovelillevej", vest for er det "Roselillevej". Billedet er muligvis taget på højde med det tidligere Engvej trb. (nedlagt 1938).

M.v.h.
Niels

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del, #3

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 9/3 2025, 08:40 (13 dage siden) @ Niels Munch

Det må ca være taget her:

[image]

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del, #3

af Niels Munch, 9/3 2025, 09:21 (13 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Ja, Engvej trb. lå ca. på højde med Regitsevej. Jeg tog dette foto ca. 425 m sydligere, ligeledes blikretning nord:

[image]
M2 Østamagerbanen, togsæt nr. 11 mod Kastrup ca. ud for Svend Dyrings Vej, 03.05.2023 (nm).

M.v.h.
Niels

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del, #2

af Niels Munch, 9/3 2025, 09:37 (13 dage siden) @ Ole M. Nielsen
redigeret af Niels Munch, 9/3 2025, 10:11

[image]
Billede 2. Næstved ? Billedet er fra 1961, måske samme dag som NPMB-udflugten (19/3-1961).

Det var en solbeskinnet, men tænderklaprende kold martsdag, og der var så mange tilmeldte til udflugten på NPMB, at 3 DSB-vogne måtte indhyres som forstærkning. Særtoget fik denne oprangering: NPMB nr. 4-E 41-C 31-C 34+DSB CV 4322 -FE 4906-FE 4904.

Hvorvidt CV-vognen i særtoget er med på PKL's foto, ved jeg ikke. De 2 andre DSB-vogne på NPMB var som nævnt FE.

[image]
DSB CV 4322 Præstø 19.03.1961 (nm).

M.v.h.
Niels

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del, #2 - OT Rystevogne?

af esni, Frederikssund, 9/3 2025, 14:05 (12 dage siden) @ Niels Munch

Hvor meget blev rystevognene brugt i almindelig persontrafik i 1961?

Og de vogne som kunne lejes ind til NPMB turen, hvor kom de fra?

--
Eskild

PKL billeder - stedbestemmelse 2.del, #2 - OT Rystevogne?

af Niels Munch, 9/3 2025, 14:57 (12 dage siden) @ esni

Hvor meget blev rystevognene brugt i almindelig persontrafik i 1961?

Og de vogne som kunne lejes ind til NPMB turen, hvor kom de fra?

Hej Eskild,

Nogle svar på dine spørgsmål kan du nok finde i "Togplan VI" for 1960-61, der bl.a. viser beholdningen af Cv-vogne i 1. Distrikt samt anvendelse af togførerbremsevogne etc. Det er mit indtryk, at "Rystevogne", der ikke var udstukket til/indrettet til togførerbremsevogne, henstod som yderste reserve.

[image]

Denne og en række øvr. Togplaner findes på "Arkivet for jernbaner".

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak