DSB Litra  MV
DSB Litra MV (I)
115 - 116
(Retur til oversigt)

Bygget af Scandia. Frichs 672C 6-cyl. dieselmotor. Fra 1947 Frichs 6285CL 6-cyl. dieselmotor på 500 hk. 2 Titan banemotorer. Akselafstand 1,9 + 2,3 + 1,7 + 1,8 m. Vognkasse af aluminium. Dampkedel (fjernet 1940) til togopvarmning. Rejsegodsrum. Last 2 tons. Ekstra rejsegodsrum indbygget ca 1940 og last dermed 4 tons. Max togvægt 200 tons. Trykluftbremse, vacuumbremse, vægtstangsbremse.

Effekt:
420 hk.
Længde:
11,5 m.
Akselfølge:
2-B1
Tjenestevægt:
56 tons
Hastighed:
80 km/h
Antal:
2 stk.
 
   
 
   
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB Litra  MVMV 115
Frichs1929Kostede 184.250 kr. Leveret 25/5-29. I drift 10/6-29. Frederikssundbanen 1929. 1 distrikt 1929-30. 1930 til Tønder. Siemens hastighedsinduktor anbragt 1933 på Cvk Ar. Tønder 1935. Varmekedel fjernet 1936. 1936 til Århus. 2 distrikt 1930-55. Århus 1941-43 (hensat). Århus 1944-48. Cvk Ar 1949-50. Århus 1950-55. Udrangeret 22/12-55. Århus 1955-59. Solgt 1959 til ophugning til H.I.Hansen, Odense.
DSB Litra  MVMV 116
Frichs1929Kostede 184.250 kr. I drift 29/6-29. 1 distrikt 1929-30. 1930 til Tønder. Siemens hastighedsinduktor anbragt 1933 på Cvk Ar. Tønder 1935. Varmekedel fjernet 1936. 1936 til Århus. 2 distrikt 1930-55. Århus 1941-43 (hensat). Århus 1944-54. Koksfyret varmtvandsvarmeanlæg fra 1947. Udrangeret 8/1-55.
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Litra MV, DSB MV lokomotiv - historie, data, tegning, billeder osv.






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen