Hjælpevogn der skulle benyttes ved udsendelsen af hjælp, når uheld er indtrufne på Strækningerne. Vognene er inddelt i 2 rum, rekvisitrummet og kontorrummet. L rekvisitrummet, hvortil adgang haves gennem dobbelte fløjdere på vognenes Sider, findes en filebænk med skruestik samt de nødvendige dunkrafte, hjulramper, kæder, taljer og andre redskaber, hvorhos der under vognbunden er indrettet et rurn til sveller. Kontorrummet tjener til opholdssted dels for den funktionær, der leder arbejdet, og dels for den læge, der måtte være fornøden ved uheldsåtedet. Der er i dette rum opstillet en sovesofa og et bord, under hvilket der er indrettet skabe til opbevaring af forskellige lægerekvisitter, et rejsetelegrafapparat m. v. Adgangen til rummet sker gennem en dør fra rekvisitrummet. Kakkelovn. Dampopvarmning. Vakuumledning. Skruebremse. Olielamper.

Bygget af Zypen 1879. Hjemsted Struer. Ombygget 1911 til Hjælpevogn 5.

Oml. 1893 fra: DSB/JF R 9992.
Længde:
7,7 m.
Indretning:
 
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
8,8 tons
Akselafstand:
3,66 m.
Kupeer:
 
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
4 stk.
 
   
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
 
   
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik
Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.


 Læs artiklen 
Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB R 4798






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen