DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Hjælpevogn der skulle benyttes ved udsendelsen af hjælp, når uheld er indtrufne på Strækningerne. Vognene er inddelt i 2 rum, rekvisitrummet og kontorrummet. L rekvisitrummet, hvortil adgang haves gennem dobbelte fløjdere på vognenes Sider, findes en filebænk med skruestik samt de nødvendige dunkrafte, hjulramper, kæder, taljer og andre redskaber, hvorhos der under vognbunden er indrettet et rurn til sveller. Kontorrummet tjener til opholdssted dels for den funktionær, der leder arbejdet, og dels for den læge, der måtte være fornøden ved uheldsåtedet. Der er i dette rum opstillet en sovesofa og et bord, under hvilket der er indrettet skabe til opbevaring af forskellige lægerekvisitter, et rejsetelegrafapparat m. v. Adgangen til rummet sker gennem en dør fra rekvisitrummet. Kakkelovn. Dampopvarmning. Vakuumledning. Skruebremse. Olielamper.

Bygget af Breslau 1879. Hjemsted Esbjerg. Ombygget 1911 til Hjælpevogn 6.

Oml. 1893 fra: DSB/JF R 9993.
Længde:
7,7 m.
Indretning:
 
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
8,8 tons
Akselafstand:
3,66 m.
Kupeer:
 
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
4 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Pladser 3. kl.:
 
 
   
DSB MY 1153
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak