Hjælpevogn der skulle benyttes ved udsendelsen af hjælp, når uheld er indtrufne på Strækningerne. Vognene er inddelt i 2 rum, rekvisitrummet og kontorrummet. L rekvisitrummet, hvortil adgang haves gennem dobbelte fløjdere på vognenes Sider, findes en filebænk med skruestik samt de nødvendige dunkrafte, hjulramper, kæder, taljer og andre redskaber, hvorhos der under vognbunden er indrettet et rurn til sveller. Kontorrummet tjener til opholdssted dels for den funktionær, der leder arbejdet, og dels for den læge, der måtte være fornøden ved uheldsåtedet. Der er i dette rum opstillet en sovesofa og et bord, under hvilket der er indrettet skabe til opbevaring af forskellige lægerekvisitter, et rejsetelegrafapparat m. v. Adgangen til rummet sker gennem en dør fra rekvisitrummet. Kakkelovn. Dampopvarmning. Vakuumledning. Skruebremse. Olielamper.

Bygget af Breslau 1879. Hjemsted Nyborg. Ombygget 1911 til Hjælpevogn 7.

Oml. 1893 fra: DSB/JF R 9994.
Længde:
7,7 m.
Indretning:
 
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
8,8 tons
Akselafstand:
3,66 m.
Kupeer:
 
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
4 stk.
 
   
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
 
   

Lokomotivfabrikker

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960
Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB R 4800






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen