DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CT 3142
(Retur til oversigt)Vakuumbremse. Skruebremse. Højtryksvarmeapparater. 3143-46: Dobbeltbatteri til togbelysning og kun 66 pladser. 4 toiletter.
Bygget af Scandia 1904. Trykluftbremse fra 1946. Henstår 1947 i Århus i stærkt beskadiget stand. Udrangeret 1948. Bogier til CP 2832.
Oml. 1941 fra: DSB CK 10070.
Længde:
17,79 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
24,8 tons
Bogietapafs.:
12,7 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
76
Antal:
23 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mereIngeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde