DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB EL 2010
(Retur til oversigt)Rejsegodsvogn med toldgodsrum og jernbanegodsrum. Trykluftbremse. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Toilet. Kan løbe i tyske iltog.
Bygget af Scandia 1907. Trykluftbremse og tyske slutsignalholdere fra 1915. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Ombygget 1939 af Cvk Ar med hvælvet tag samt dynamo system Pintsch 24 Volt. Højtryksvarmeapparater fra 1940. Omlitreret 1941 til EE 6460.
Længde:
15,19 m.
Bogietapafs.:
9 m.
Last:
9 tons
Taravægt:
26,5 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
Antal:
10 stk.
Mogenstrup sidespor og stengrav
I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.
Læs mere