DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB DG 1412
(Retur til oversigt)7,5 meter postvogn til Gedserruten. Postrum og jernbanegodsrum. Bogier bygget af Breslau. Vacuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Batteriet kan belyse vognen i 30 timer. 2 toiletter. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916).
Bygget af Scandia 1903. Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning fra 1932. Højtryksvarmeapparater i bremsekupe fra 1939. Omlitreret 1941 til DG 5292.
Længde:
18 m.
Bogietapafs.:
11 m.
Last:
9 tons
Taravægt:
33 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
Antal:
2 stk.
Tagcloud
nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB trafikinformation
Færre EuroCity mellem København H og Hamburg Hbf
Et enkelt nattog mellem Odense og Fredericia kører efter en ændret plan
Påskedage uden InterCity og InterCityLyn mellem København H og CPH Lufthavn
Påske med Togbusser mellem Fredericia og Horsens samt ændrede tider mellem Aarhus H og Aalborg
Aftener og nætter med ændrede køreplaner mellem Kalundborg og København H - Skift til sommertid