DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Som sovevogn: 8 pl I kl og 16 pl II kl. 1928: 12 sovepladser I kl. og 24 sovepladser II kl. Ej anvendt som sovevogn fra 1935. 2 toiletter. Vakuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer. Dampvarmeapparater. Tegningen viser vognen fra sidegangssiden. Den modsatte vognside med sovekupeerne havde mindre tvillingevinduer.

Bygget af Scandia 1904. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11548.

Længde:
19,81 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
8
Taravægt:
38,7 tons
Bogietapafs.:
13,3 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
 
   
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak