DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Som sovevogn: 8 pl I kl og 16 pl II kl. 1928: 12 sovepladser I kl. og 24 sovepladser II kl. Ej anvendt som sovevogn fra 1935. 2 toiletter. Vakuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer. Dampvarmeapparater. Tegningen viser vognen fra sidegangssiden. Den modsatte vognside med sovekupeerne havde mindre tvillingevinduer.

Bygget af Scandia 1904. Batterier 1908. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11549.

Længde:
19,81 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
8
Taravægt:
38,7 tons
Bogietapafs.:
13,3 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
 
   
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak