DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Som sovevogn: 8 pl I kl og 16 pl II kl. 1928: 12 sovepladser I kl. og 24 sovepladser II kl. Ej anvendt som sovevogn fra 1935. 2 toiletter. Vakuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer. Dampvarmeapparater. Tegningen viser vognen fra sidegangssiden. Den modsatte vognside med sovekupeerne havde mindre tvillingevinduer.

Bygget af Scandia 1904. Batterier 1908. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11551.

Længde:
19,81 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
8
Taravægt:
38,7 tons
Bogietapafs.:
13,3 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
 
   
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak