DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB AS 285
(Retur til oversigt)Som sovevogn: 8 pl I kl og 16 pl II kl. 1928: 12 sovepladser I kl. og 24 sovepladser II kl. Ej anvendt som sovevogn fra 1935. 2 toiletter. Vakuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer. Dampvarmeapparater. Tegningen viser vognen fra sidegangssiden. Den modsatte vognside med sovekupeerne havde mindre tvillingevinduer.
Bygget af Scandia 1904. Batterier 1908. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11551.
Længde:
19,81 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
8
Taravægt:
38,7 tons
Bogietapafs.:
13,3 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
Nymølle Skærvefabrik A/S
Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.
Læs mereIngeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde