8 meter postvogn. Postrum og jernbanegodsrum. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Vacuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. 2 toiletter.

Bygget af Scandia 1909. Fra 1923 trykluftbremse og tyske slutsignalholdere. Batteri 32 volt til vognens belysning fra 1934. Indvendige skydedøre og højtryksvarmeapparater fra 1940. Omlitreret 1941 til DJ 5412.

Længde:
18 m.
Bogietapafs.:
11 m.
Last:
9 tons
Egenvægt:
29,8 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
 
Antal:
20 stk.
 
   
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.


 Læs artiklen 
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken
Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB DJ 1507






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen