DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB CM 10285
(Retur til oversigt)Vakuumbremse. Skruebremse. Dampopvarmning. 2 toiletter. Elektrisk belysning.
Bygget af Scandia 1909. Trykluftbremse og tyske slutsignalholdere fra 1909. Batteri fra 1910 (batteriet kan belyse vognen i 22 timer). Pladsnumre og tyske slutsignalholdere for kørsel i tyske iltog. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dobbeltbatteri fra 1921. Brandskadet 1930. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omlitreret 1936 til CMM 10285.
Længde:
20 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
34,8 tons
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
Antal:
65 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Pladser 3. kl.:
72
Ingeniøren
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning