DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller system Weilbach & Cohn. Toilet. Togførerkupé.

Bygget af Scandia 1912. Ombygget 1949 af Cvk Ar fra BP 387 med bogier fra CTE 3191. Udrangeret 1972.

Længde:
17,81 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
30,8 tons
Bogietapafs.:
11,6 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
74
Antal:
144 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak