DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.
Bygget af Triangel 1931. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Udrangeret 9/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 982.
Oml. 1941 fra: DSB FFM 12268.
Længde:
19,45 m.

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
33,5 tons

Bogietapafs.:
13,2 m.

Kupeer:
2 

Pladser 2. kl.:
78 

Antal:
59 stk.


MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere