DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Tjenestekupe. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, Weilbach & Cohn eller Westinghouse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Toilet.

Bygget af Scandia 1918. Udrangeret 1958. Ombygget 1959 af Cvk Ar til Specialvogn 694.

Oml. 1941 fra: DSB CC 10772.
Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
76 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak