DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB FA 4701
(Retur til oversigt)Bivogn til motorvogn litra MA. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 12 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Brummerledning fra 1943. Bemærkning: "Skal i almindelige tog kobles bagerst i toget, da de ikke har gennemgående trækstang". Ændret 1947 til: "Efter disse vogne maa højest tilkobles vogne med en samlet vognvægt paa 35 tons, da de ikke har gennemgaaende trækstænger".
Bygget af Scandia 1925. Trykluftledning. Skruebremse. Solgt 1944 til VaGJ C 23.
Oml. 1941 fra: DSB FA 12001.
Længde:
10,26 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
9 tons
Akselafstand:
5,4 m.
Kupeer:
1
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
2 stk.
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mereIngeniøren
Trumps angreb på elbiler kan sende billige modeller i armene på europæerne
‘Alle procedurer skal gennemgås’: Carlsberg sætter togfragt på pause efter container-bommert
Spritnye tog må ikke bruges: Pendlere får flere ture i haltende 80’er-vogne
Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader