DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Toilet. Togførerkupé fra 1939/43 og herefter 59 pladser.

Bygget af Scandia 1929. Ombygget 1943 af Cvk Ar med togførerkupe, 59 pladser og tara 14 tons. Udrangeret 1961.

Oml. 1941 fra: DSB FE 12142.
Længde:
13,7 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
13,7 tons
Akselafstand:
8,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
62
Antal:
35 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
ContecRail
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak