DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB S 1
(Retur til oversigt)Kongevogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Varmtvandsvarmeanlæg. Elektrisk varmeledning. Svensk-danske varmekoblingshaner. 2 dynamoer system Rosenberg/Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning. Læselamper. Varmt og koldt vand. Elektriske kogeapparater. Isskab. Vandklosetter. Radiomodtager.
Bygget af Scandia 1937. 1941 fra S 1. A+B+C styreledninger og brummerledning fra 1948. Blev 20/6-51 påkørt af MP 543 i Sønderborg remise. Omlitreret 1967 til S 001. 2001 til Jernbanemuseet som S 1. Udstillet i Odense 2009-18.
Længde:
23,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
44,6 tons
Bogietapafs.:
16 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
Antal:
1 stk.
Ingeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde
DSB trafikinformation
Ændrede tider i weekender med EuroCity mellem København H og Hamburg Hbf
Nætter med ændrede tider på to sene regionaltog fra Odense mod Fredericia
Aftener med ændrede tider på tog fra Helsingør mod København H/Næstved
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H/Aalborg