DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Rejsegodsvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Togførerkupé. Olielamper fjernet 1953. Tyske slutsignalholdere samt gavlstiger fjernet 1954.

Bygget af Scandia 1925. Trykluftbremse fra 1941. Omlitreret 1942 til ECO 6220.

Oml. 1941 fra: DSB EM 2106.
Længde:
13,19 m.
Bogietapafs.:
7 m.
Last:
15 tons
Taravægt:
26 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Antal:
113 stk.

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak