DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Thrige-Dick 24 volt. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, 1047-49: system Weilbach & Cohn. 2 toiletter. Pladsnumre. Rejsegodsrum 2500 kg. 1047-1049: 21 pladser.

Bygget af Scandia 1932. Ombygget 1966 fra CA 1241. Omlitreret 1967 til Cae 270.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
41,5 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
44
Antal:
22 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
120 km/h
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak