DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg. Styreledning. Toilet. 74: Tagrytter.

Bygget af Scandia 1908. Omdannet 1942 af Cvk Ar fra ATM 243. Ombygget 1948 til reservevogn for Englænderen: Styre- og brummerledning, pladsnumre mv. Udstyr fjernet 1950. Omlitreret 1951 til ATM 243.

Længde:
16,33 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
35
Taravægt:
31,6 tons
Bogietapafs.:
10,5 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
4 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak