DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CM 2223
(Retur til oversigt)Vakuumbremse. Skruebremse. 2 toiletter. 2206-2207, 2210: Tara ca 37.200 kg. 2208-09, 2211, 2241-2245: Tara ca 35.900 kg. 2212-2214: Tara ca 34.100 kg. 2215, 2216, 2220, 2222-2233: Tara ca 37.800 kg. 2217-2219, 2221: Tara ca 35.500 kg.
Bygget af Scandia 1910. Omdannet 1942 fra BP 351. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3217. Bogier til CLE 1688.
Længde:
19,8 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
Bogietapafs.:
13,6 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
64
Antal:
33 stk.
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Militære jernbane transporter i 1930erne
Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.
Læs mere