DSB S-tog
DSB FM 868
(Retur til oversigt)S-tog mellemvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Bogietapafstand 13,8 m. Bogieakselafstand 2,5 m. Elektrisk belysning, spænding 65 volt, fra litra MM. Nødbelysningsbatteri, spænding 24 volt. Elektriske varmeapparater. Efter ombygning 78 pladser.
Bygget af Vognfabrikken Scandia, Randers, Danmark i 1933. Byggenummer 2669.
Nummer 12508 indtil 1941. Nummer 808: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1969 og hensat i Kødbyen. Afbrændt 16/8-70 på Cvk Kh.
Længde:
20,1 m.
Vægt:
35 tons
Effekt:
-
Hastighed:
90 km/h
Byggenr.:
2.669
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
93
Ingeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde
Farum sten og gruskompagni A/S
Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.
Læs mere