DSB godsvogne 1941 - 1965
Åben sort selvtømmende kultransportvogn med bevægelige bundlemme. Rangerskruebremse.
Længde:
6,83 m.
Akselafstand:
3,6 m.
Bundflade:
Taravægt:
10,3 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
PSR 9797 | Scandia | 1940 | 1941 fra PSR 9797. Kun til transporter for 1. Distrikts Maskintjeneste. Fra 1957 trykluftledning. Omlitreret 1966 til Fdk 607 0 797. | |
PSR 9798 | Scandia | 1940 | 1941 fra PSR 9798. Kun til transporter for 1. Distrikts Maskintjeneste. Fra 1957 trykluftledning og kun til transport af bremsegrus. Omlitreret 1966 til Fdk 607 0 798. | |
PSR 9799 | Scandia | 1940 | 1941 fra PSR 9799. Kun til transporter for 1. Distrikts Maskintjeneste. Fra 1957 trykluftledning. Udrangeret 1966. |
Hedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mereIngeniøren
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?