Danske privatbaner og jernbaneoperatører
På denne side finder du en oversigt over alle Danmarks personførende privatbaner gennem tiden. Den første privatbane åbnede i 1869 mellem Maribo og Bandholm, og i de næste 50 år blev Danmark forsynet med et net af private baner, der efterhånden nåede de fjerneste afkroge. I 1960´erne indtraf den store privatbanedød i takt med, at privatbilismen voksede og voksede.
De private baner, der har overlevet til i dag, ejes nu af regionale trafikselskaber. Udover privatbaner indeholder listen også de fleste af de private operatører, der i de seneste år har fået tilladelse til at befare det danske skinnenet. Disse selskaber har således ikke selv baneanlæg, men kører på andre selskabers spor. Dette foregår enten med eget eller lejet materiel.
Vis kun aktive operatører.
De private baner, der har overlevet til i dag, ejes nu af regionale trafikselskaber. Udover privatbaner indeholder listen også de fleste af de private operatører, der i de seneste år har fået tilladelse til at befare det danske skinnenet. Disse selskaber har således ikke selv baneanlæg, men kører på andre selskabers spor. Dette foregår enten med eget eller lejet materiel.
Vis kun aktive operatører.
Danske privatbaner
Læs historien om:
Horsens - Bryrup Jernbane
Horsens - Bryrup Jernbane


Lokomotivfabrikker
Læs historien om:
Maschinenfabrik Esslingen (vormals Emil Kessler), Esslingen, Tyskland
Maschinenfabrik Esslingen (vormals Emil Kessler), Esslingen, Tyskland