DSB litra DO
DSB litra DO
(Retur til oversigt)
Postbureauvognen litra DO blev bygget i et antal på 35 stk. i to hovedserier, nemlig som DD 1429-1434 i 1917 og DD 1701-1729 i 1926-32. De første vogne var pladebeklædte med buede sider, mens de resterende fik teaktræsliste beklædte sider og havde lige sider. Alle vogne havde tagrytter i hele vognens længde. Postbureaurummet var udstyret med kakkelovn og wc til det tjenestegørende personale, der sorterede post undervejs.
I 1939 blev de tre første vogne i 1. serie ombygget til postpakvogn litra DE 1452-1454. I 1941 blev de resterende vogne omlitreret og omnummereret til litra DO 5601-5632. Vognene var alle oprindelig udstyret med vakuumbremse og skruebremse, men fik fra ca. 1944 gradvist ændret bremsesystemet fra vakuum- til trykluftbremse. Vognene var oprindelig udstyret med 18 volts dynamoudstyr system Pintsch, der i 1947 for nr. 5623 - 5632 blev ændret til system Rosenberg.
Vognene var primært beregnet for sidebaner men blev dog anvendt på hovedbaner, dels som solokørende eller sammenkoblet med en DQ postpakvogn i en såkaldt dobbeltpostvogn (i det officielle postsprog ”Couplage”). Vognene er blevet fremført i tog med både damplokomotiver og senere med motorvogne.
Nogle vogne fik vognkasserne ommalet i slutningen 1950´erne til DSB nr. 1 Rød. I begyndelsen af 1960´erne blev nogle vogne omdannet til specialvogne og i 1966 blev den sidste DO-vogn udrangeret.
(SD)


Længde:
9 m.
Akselafstand:
5 m.
Last:
 
Egenvægt:
12,5 tons
 
   
Beklædning:
Træ
Antal:
32 stk.

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB DO 5601DO 5601Scandia1917Oml. 1941 fra DD 1432. Pladebeklædt. Udrangeret 1955.
DSB DO 5602DO 5602Scandia1917Oml. 1941 fra DD 1433. Pladebeklædt. Udrangeret 1956.
DSB DO 5603DO 5603Scandia1917Oml. 1941 fra DD 1434. Pladebeklædt. Udrangeret 1955.
DSB DO 5604DO 5604Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1701. Solgt 1961 til HHJ D 232. Solgt 1975 til DJK (MHVJ). Restaureret 1976-77 på Århus Ø. I drift 1977-81 og 85-88. Mariager 1977-2004. I drift 1994. Handest 2009-16. 2017 til Ryomgård?
DSB DO 5605DO 5605Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1702. Udrangeret 1964.
DSB DO 5606DO 5606Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1703. Udrangeret 1961.
DSB DO 5607DO 5607Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1704. Trykluftbremse fra 1947. Udrangeret 1962. Ombygget 1962 til Specialvogn 725. Solgt 1971 til NSJV. Fredensborg 2001. Solgt 2002 til DJK. Hvalsø 2005-11. Brændt 2011 i Hvalsø. Solgt 2011 til Kgs. Lyngby Jernbaneklub. Flyttet 2011 til Gedser. Gedser 2011-14.
DSB DO 5608DO 5608Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1705. Udrangeret 1961.
DSB DO 5609DO 5609Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1706. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Udrangeret 1961.
DSB DO 5610DO 5610Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1707. Udrangeret 1961.
DSB DO 5611DO 5611Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1708. Udrangeret 1961.
DSB DO 5612DO 5612Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1709. Udrangeret 1961.
DSB DO 5613DO 5613Scandia1926Oml. 1941 fra DD 1710. Udrangeret 1960.
DSB DO 5614DO 5614Scandia1929Oml. 1941 fra DD 1711. Udrangeret 1961.
DSB DO 5615DO 5615Scandia1929Oml. 1941 fra DD 1712. Udrangeret 1961.
DSB DO 5616DO 5616Scandia1929Oml. 1941 fra DD 1713. Beskadiget 19/2-45 ved sabotage på Århus H. Udrangeret 1961.
DSB DO 5617DO 5617Scandia1929Oml. 1941 fra DD 1714. Udrangeret 1960. Vognkasse i grusgrav i Tåstrup ved Århus 1964.
DSB DO 5618DO 5618Scandia1929Oml. 1941 fra DD 1715. Udrangeret 1961.
DSB DO 5619DO 5619Scandia1929Oml. 1941 fra DD 1716. Udrangeret 1960.
DSB DO 5620DO 5620Scandia1929Oml. 1941 fra DD 1717. Udrangeret 1962. Ombygget 1962 til Specialvogn 671.
DSB DO 5621DO 5621Scandia1930Oml. 1941 fra DD 1718. Udrangeret 1961.
DSB DO 5622DO 5622Scandia1930Oml. 1941 fra DD 1719. Udrangeret 1961.
DSB DO 5623DO 5623Scandia1930Oml. 1941 fra DD 1720. Udrangeret 1961.
DSB DO 5624DO 5624Scandia1930Oml. 1941 fra DD 1721. Udrangeret 1961.
DSB DO 5625DO 5625Scandia1930Oml. 1941 fra DD 1722. Udrangeret 1961.
DSB DO 5626DO 5626Scandia1930Oml. 1941 fra DD 1723. Beskadiget ved allieret luftangreb i Tinglev 15/4-45. Udrangeret 1961.
DSB DO 5627DO 5627Scandia1932Oml. 1941 fra DD 1724. Trykluftbremse fra 1945. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1961.
DSB DO 5628DO 5628Scandia1932Oml. 1941 fra DD 1725. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Pintsch-anlægget fjernet 1946. Udrangeret 1961.
DSB DO 5629DO 5629Scandia1932Oml. 1941 fra DD 1726. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Pintsch-anlægget fjernet 1946. Udrangeret 1965. Vognkasse i Randers 1980.
DSB DO 5630DO 5630Scandia1932Oml. 1941 fra DD 1727. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1961.
DSB DO 5631DO 5631Scandia1932Oml. 1941 fra DD 1728. Trykluftbremse fra 1944. Egenbelysningsanlæg Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1965.
DSB DO 5632DO 5632Scandia1932Oml. 1941 fra DD 1729. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1966.
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra DO






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen