Nye dieseltog til privatbanerne - TALENT (8 ill.)

af Niels Munch, 11/3 2015, 22:15 (3336 dage siden)

God aften i Forum,

Som nævnt i tidligere indlæg præsenterede de forskellige togfabrikker deres forslag til nye, lette dieseltog på en "regionaliseringskonference" i Karlsruhe 30. - 31.03.1995. Kun Siemens Düwag stillede med en fuldt færdig og køreklar RegioSprinter prototype, de øvrige havde planer, plancher og modeller med.

Den næste tyske prototype, der så dagens lys, var TALENT fra TALBOT i Aachen i 1996. Hvorvidt den også kom før schweiziske Stadler's GTW 2/6, er jeg ikke sikker på. Fabrikken blev i 1995 opkøbt af Bombardier, der har fortsat udviklingen af TALENT-familien.

[image]
TALBOT TALENT datablad. Klik for større gengivelse. Se venligst bort fra LVT'en fra Bautzen.

[image]
TALBOT TALENT prototype (foto: Bombardier).

TALENT to-vogns prototypen besøgte Danmark i efteråret 1996 på vej til præsentation i Sverige og Norge, og var under hjemrejsen i foråret 1997 på prøvekørsel både ved DSB og en række privatbaner. Billeder og yderligere omtale herfra findes *i denne tråd*.

En gruppe fra danske privatbaner besøgte fabrikken i Aachen i februar 1998 på vej til Köln og ADtranz i Berlin. Man beså TALENT-produktionen og drøftede, hvorvidt hver af vognene i 2-vogns udgaven kunne forlænges med ét vinduesfag; men fabrikken ville vist hellere sælge os 3-vogns udgaven.

På fabrikken, hvor der ikke måtte fotograferes, sås prototypen, der nu bl.a. fungerede som "test-bed" for den "Neigetechnik", som NSB ønskede indbygget i sin udgave af TALENTen, togsættet BM 93. Prototypen solgtes 2001 til Prignitzer Eisenbahn GmbH, hvor den brændte 2004.

I februar 2000 var vi - i surt februar-vejr - atter i Tyskland, hvor den danske agent havde arrangeret prøveture med forskellige udgaver af TALENT, først med Volmetalbahn Hagen–Brügge–Lüdenscheid t/r:

[image]

[image]

[image]
Volmetalbahns 3-vogns dieselmekaniske TALENT i Brügge (Westf.) 02.02.2000 (alle fotos: nm).

Volmetalbahn blev 1999-2004 drevet af Dortmund-Märkische Eisenbahn efter udbud og med 4 3-vogns TALENT.

Derefter prøvedes DBs dieselelektriske udgave Baureihe 644 Köln-Overath t/r:

[image]

[image]

[image]
DB BR 644 - 2 x 3-vognstog i Köln hhv. Overath, 02.02.2000 (alle fotos: nm).

Efter Köln tog vi THALYS til Aachen, hvor vi på fabrikken drøftede privatbanernes behov.

Men, som nævnt andetsteds, så fandt privatbanerne 2-vognsudgaven (108 siddepl.) lidt for lille, og 3-vognsudgaven for stor, og en driftssituation med en kombination af begge udgaver syntes mindre attraktiv.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak