Nye skinnebusser til Østbanen 1952 (6 fotos)

af Niels Munch, 15/8 2015, 16:22 (3178 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 15/8 2015, 16:38

God eftermiddag,

Via ØSJK blev jeg bedt om at bestemme et par ØSJS-skinnebusbilleder fra Klippinge, inden ejermanden videregiver dem til Stevns Lokalhistoriske Arkiv, hvor de siden evt. vil blive vist på www.arkiv.dk.

Det drejer sig om følgende:

[image]

[image]

Der er for mig ingen tvivl om, at det drejer sig om præsentationen af nyt skinnebusmateriel i 1952, og denne præsentation fandt sted den 1. oktober og med det materiel, der var modtaget inden denne dato. I Østbanens 125-års jubilæumsbog er begivenheden beskrevet således:

"Leveringen af banens nye skinnebustog blev fastsat til august/september 1952, hvorfor banens ledelse planlagde omfattende køreplansændringer fra vinter-køreplanens ikrafttræden 5. oktober 1952. Allerede ved sommerkøreplanens ikrafttræden var to af de ældre motorvogne sat i god og pæn stand, så de kunne supplere de nye skinnebustog i den planlagte udvidede køreplan, som skulle give banens passagerer en hyppig og god toggang. Østbanen modtog det første skinnebustog den 21. september 1952, og to resterende tog kørte fra Randers til Østsjælland henholdsvis 27. september og 4. oktober. Der var således ikke megen tid til indøvelse af personalet, da de nye tog skulle indsættes i ordinær drift fra den 5. oktober 1952. Den officielle indvielse af de nye tog fandt sted den 1. oktober. Der var inviteret en lang række gæster, bl.a. amtmand Sigurd Wechselmann, direktør Poul Harboe fra Tilsynet med Privatbanerne, direktør Poul Hjortkjær fra Privatbanernes Fællesrepræsentation, formændene for turist-, erhvervs- og borgerforeninger m.fl. i Østsjælland samt den lokale presse. Med på indvielsesturen var naturligvis også banens bestyrelse og repræsentantskab, andre repræsentanter fra kommunerne og en del af banens personale. Gæsterne blev kørt til Hårlev i særtog fra henholdsvis Køge, Rødvig og Fakse, og mens de to skinnebusser blev koblet sammen, samledes man på Hårlev Kro, hvor Østbanens formand, gårdejer Jens Aage Larsen bød velkommen. Derefter kørte man mod Rødvig, hvor der var indvielsesfrokost på Rødvig Kro efter besigtigelse af den ombyggede station. Undervejs blev der gjort holdt på bl.a. Klippinge station, hvor de røde skinnebusser blev genstand for stor opmærksomhed. Børnene fra Magleby og Klippinge skoler var nemlig mødt op og råbte hurra for de nye tog. Med velvilje fra Carlsbergs og Tuborgs depoter i Strøby og Store Heddinge samt bryggeriet Stevns fik børnene sodavand, og den lokale brugsforening deltog også i festlighederne ved at uddele bolsjer. Østsjællands Folkeblad roste banens nye tog: „De nye skinnebusser er først og fremmest smarte at se på i deres røde skinnende lak, og det er ikke uberettiget, når skinnebustoget blev døbt lyntogsnavnet: „Østsjællænderen". Ligheden med lyntoget er en realitet, såvel udvendig som indvendig, hvor alt skinner." Ved en efterfølgende konkurrence i avisen fik de tre skinnebusmotorvogne i midten af oktober måned navnene „Klintekongen", „Rollo" og „Østersøen"."

Navnene blev dog aldrig påsat togene, ligesom de følgende skinnebusser, Østbanen anskaffede, ingen navne fik.

Jf. vor materieldatabase var de skinnebusser, der blev leveret inden 1. okrober 1952, disse: SM 1 og SM 2 samt SP 1 og SP 2. Motorvognene blev i 1954 omnummereret til SM 11 og 12.

Materiellet tjente Østbanen trofast, indtil det blev afløst af svenske skinnebusser og Y-tog. SM 11 og 12 blev - sammen med SP 7 - derefter solgt til Skånska Järnvägsklubben, hvor de blev omlakeret i "Hilding Carlsson farver". Siden er de gået til, jf. også denne tråd.

Billeder af materiellet i svensk bemaling kan f.eks. findes her: http://brbild.se/1500/skane-1987-mus-railw-brosarp-001.jpg og her: http://brbild.se/1500/skane-1987-mus-railw-brosarp-001a.jpg .

Selv fik jeg forinden fotograferet bl.a. disse billeder:

[image]ØSJS Sm 11 - Sm 15, Roskilde 12.08.1972 (nm).

[image]ØSJS Sm 11 - Sp 2, Roskilde SEP 1971 (nm).

[image]ØSJS Sm 12 i Hårlev, juli 1971 (nm).

[image]DSB Sv13a ex ØSJS Sp 2 i Ballerup, 29.01.1977 (nm).

Mine billeder er tidligere vist i naboforum og evt. også her.

Der må blandt dette forums læsere være nogle, der har flere billeder af Østbanens første skinnebusser, evt. også fra deres - lidt triste, skulle det vise sig - otium i Skåne?

Tak til Torben Blume Hansen og Jens Skovly, der stillede Klippinge-billederne til rådighed.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak