Grænseoverskridende posttransport

af Georg Schmidt, 17/4 2016, 13:17 (2942 dage siden) @ cm

Ser vi på posttrafikken Padborg-Flensborg i 60-70'erne foregik den med dagens Ng (Nahgüterzug) mellem Padborg og Flensborg personbanegård hvor der også befordredes stykgods. Postvogne som Ph og Pmh kom dagligt til Flensborg. Jeg har bemærket Ph-vognen flere gange ved passage af Flensborg i begyndelsen af 70'erne. Vognen stod ved postbygningen lige øst for hovedbygningen hvor der var ramper til læsning. Også Gs- samt Gklms vogne læsset med post kom til Flensborg. Ph vognen blev i Flensborg iflg. togplan 5 af 1971 koblet på eksprestog 955 til Fredericia og derfra videre til København.
Den store godstrafik gik jo via Flensburg Weiche, men der var også et eller to lokalgodstog mellem Padborg og Flensborg med vogne til personbanegården.
Grænsetrafikken blev forud for hvert køreplansskifte fastlagt af ledende trafikfolk fra DB og DSB ved et møde, den såkaldte "Grenzabstimmung".
Med hensyn til trækkraften over grænsen var det i mange år sådan, at DSB leverede trækkraft til de fleste personførende tog og DB til de fleste godstog.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1433Svenska-lok
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak