Broen over banen

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 26/11 2016, 16:59 (2722 dage siden) @ Rolf Berg

En af de 4 broer over SFB bygget omkring 1930 og efter . (SFB åbnede 24 nov 1916) .

mvh Rolf Berg


Ganske rigtigt som Rolf skriver, er det : Svendborg-Fåborg Banen. Fotoet er taget i Vester Åby når man drejer op ad vejen ved Brugsen. Måske i anledning af 100 året, at broen har fået en opfriskning. Læg iøvrigt mærke til at stolper også er skinner fra 1907.

I Faaborg findes stadig Det Hvide Pakhus som har været restaurent i en del år efterhånden. Kolonnehuset findes endnu i nogenlunde stand. Det huser mennesker som har det svært i dagligdagen.

Selve stationsbygningen, hvor spor 1 normalt var for tog til og fra Svendborg. Bygningen er muligvis medtænkt som museum for visning af bla. Istiden som Svanninge Bakker er et resultat af og dermed også bestemmende for hvordan jernbanernes forløb ved Faaborg kom til at se ud.

Har idag (26.11.16) taget nogle fotos med lidt relation til "SFB" som kunne have fyldt 100 år

[image]
Rundremisen i Faaborg får nye porte monteret. Fødselsdagsgave ?

[image]
Motorvognsremiser får også nye porte. De er dog ikke 100 år

[image]
Vandtårnet må også være fra 1916. Dog uden vand nu

[image]
Hele remiseområdet, hvor Skydebroen fra Aarhus også findes

[image]
Træremisen skulle være en kopi fra SFJ-tiden. "Model Nyborg"

[image]
Lige over for Faaborg Miniby findes et sæt renoveret Led

[image]
Vogterhuset ved Kalekovej for RFB var fælles for SFB.

[image]
Man er lige nu igang med at anlægge en sti til Pipstorn Skov på det
areal som egentlig var udlagt til sporet Svendborg-Faaborg, men
aldrig blev anlagt. I Pipstorn Skov ses en stor banedæmning.

Ved Katterød St. ca. 200 meter mod vest kan findes et stort beton-
fundament, hvorpå stod I-signaler for Ringe og Svendborg. Her
100 år senere findes alle SFB's stationer stadig. En del af banen
mellem Ulbølle og Ollerup + udkanten af Svendborg har overlevet
som cykel- og gåsti.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak