Vesttyskland 1976 - Rheine og 043 i forspand (2 del)

af Steen Larsen, Søborg DK, 29/4 2017, 01:59 (2563 dage siden)

Under mit besøg i Rheine juli 1976 havde depotet 18 loks 042 og 16 loks 043 i driftsklar stand og Emden havde 6 loks 043. Dampkørsel på strækningen Rheine-Bentheim-Osnabruck som tidligere havde 042 som trækkraft var stoppet med elektrificeringen i starten af 1976. Tilbage var der på Emslandlinien 13 daglige faste godstog med damp som holdt 9 loks. 043 i fast tur og heraf var der planløb for 5 daglige forspandskørsler med normalt 2 x 043, tre af disse i dagstimerne. Søndag var dog hviledag, så det var træls at kæmpe sig igennem to søndage uden noget at lave i Rheine.:-(

På trods af det store antal driftsklare 042ere havde de siden overgangen til sommerkøreplanen 76 intet fast løb, men man så dem trods alt hyppigt sommeren over i særtog, arbejdstog og som substitut for en 043.

I 1958 blev skinnelegemet til Emden udskiftet med kraftigere spor og det gjorde at nu kunne de tungere tre cylindrede BR 44 afløse Rheines BR 50 som dog for nogle stykkers vedkommende vedblev stationeret i Emden indtil 1975. BR 44 fik deres maksimale antal i Rheine med hele 43 loks i 1964. I 1967 blev der indført 44 i forspand på 4000 tons malmtog mellem Emden og Munster og disse tog forblev jernbaneentusiasternes yndlinge indtil den endelige afsked i 1977.

Ganske kort om 043 den oliefyrede version af BR 44. Der blev fremstillet 1989 eksemplarer af det tunge 3 cylindrede 1E godstogslokomotiv BR 44 fra 1926 til 1949. Som de andre krigslokomotiver begyndte typen under krigen fra 1942 at blive benævnt 44-UK da lokomotiverne nu blev forenklet hvor muligt for at spare materialer og bruge mere billige materialer. Efter WW2 fik DB 1242 og Østtyske DR 335 stk og et mindre antal forblev i Polen, Frankrig, Tjekkoslovakiet, Østrig og et ret betydeligt antal gik tabt under krigen. Et par hundrede eksemplarer blev færdiggjort efter krigen da de var strandet hos diverse fabrikanter pga materiale mangel i krigens sidste år.
I årene 1960 - 65 blev så 35 BR 44 ombygget til oliefyring og denne version blev ved omnummereringen i 1968 betegnet 043.

En OT og kuriositet set med danske øjne er vel at Frichs i Århus byggede 10 stk 44-UK lokomotiver. Dvs de blev aldrig helt færdiggjort pga af "planlagt smøl” og sabotageaktioner. Tyskerne tabte tålmodigheden og de blev i 1944 bragt til Tyskland men hvor de først blev færdigjort hos LEW i Østtyskland et par år efter krigens ophør. De fik nr 1231-1240 og et par enkelte kørte hos DR indtil starten af 1980erne.

Nok om snakken. Nu skal vi så se nogle 043ere i arbejde ude på strækningen:

[image]

DB 043 321 (Krupp, 1942/2743, udr 27/10/77) og 043 ved Lingen mod syd med et 4000 tons malmtog juli 1976


[image]

DB 043 903 (Batignolles, 1943/695, udr 26/10/77. Bevaret som denkmal ved Emden station) og 043 475 (Henschel, 1941/26084, udr 27/10/77) ved Lingen juli 1976.


[image]

DB 043 381 (Esslingen, 1941/4446, udr 27/10/77) og 043 681 (Schichau, 1942/3633, udr 27/10/77) ved Leschede juli 1976.
Begge lokomotiver er bevarede. 043 381 startede pensionsalderen som denkmal i Fürstenfeldbruck-Emmering men blev derefter overtaget i 1986 af Bayerisches Eisenbahnmuseum hvor den optræder som statisk udstillingslokomotiv. 043 681 har ført en noget omtumlet tilværelse hos forskellige klubber men idag skulle den befinde sig hos Stiftung Historische Bahnbauten, Altenbeken som statisk lokomotiv.


[image]

DB 043 574 (Borsig LW, 1943/15413, udr 28/09/1976) og 043 ved Lingen juli 1976.


[image]

DB 043 326 ( Borsig LW, 1941/15007, udr 27/10/77) og 043 321 (Krupp, 1942/2743, udr 27/10/77) venter ved stopsignal fra nord mod Salzbergen juli 1976.


[image]

DB 043 364 (Krupp 1942/2786, udr 27/10/77) og 043 196 (Krupp, 1942/2705, udr 27/10/77. 043 196 er bevaret ved Dampflokmuseum Hermeskeil) ved Salzbergen juli 1976

Jeg boede på vandrehjemmet i Rheine hvor bestyreren var jernbaneentusiast og redaktør af det lille blad ”Rheiner Dampf”. Og jeg vil tro at 90% af de indlogerede også var jernbaneentusiaster, primært fra Vesttyskland, Holland og England. Jeg var vist eneste dansker. Man kan vel forestille sig hvordan stemningen var på vandrehjemmet om aftenen når alle vendte hjem fra dagens togter. Snakken gik lystigt i hele huset omkring damplokomotiver og prøvede man at falde tidligt til ro blev man vækket af livlige entusiaster der højlydt afprøvede deres lydoptagelser fra dagens begivenheder.


[image]

DB 043 321 (Krupp, 1942/2743, udr 27/10/77) og 043 ved Leschede juli 1976.


[image]

DB 043 364 (Krupp 1942/2786, udr 27/10/77) og 043 903 (Batignolles, 1943/695, udr 26/10/77) ved Lingen juli 1976.


[image]

DB 043 315 (Krupp, 1942/2737, udr 25/10.77) og DB 043 364 (Krupp, 1942/2786, udr 27/10.77) ved Mehringen juli 1976.


[image]

DB 043 094 (Henschel, 1939/24263, udr 22/12/76) og 043 196 (Krupp, 1942/2705, udr 27/10/77) ved Leschede juli 1976.


[image]

Der Meister på 043 475 (Henschel, 1941/26084, udr 27/10/77) på Rheine station juli 1976.


[image]

DB 043 121 (Borsig LW, 1942/15170, udr 27/10/77. Bevaret ved Deutsches Dampflok- und Modelleisenbahnmuseum Tuttlingen) og 043 ved Leschede juli 1976.

I 3de og sidste del skal vi have nogle billeder af 042ere og flere 043ere men uden forspand.:-D

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak