Avatar

AV - ABv - ABg - ABh

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/2 2018, 12:39 (2258 dage siden)

Jeg har modtaget en lang mail som jeg gerne vil have kommentarer til:

Kigget igennem DJK Jernbanen (Jbn) 4/68 - 7-8/68 og årgangene 1969 ,1970 og 1971 .
Og desuden Vingehjulet årgangene 69-71 .
Desværre har jeg ikke Jbn 1-3/68 .

Moderniseringen af de ældre stålvogne står nævnt i :
Jbn 4/68 s 13 om serie 1.
(Note Jbn 5/68 s 27) .

Jbn 6/68 s10 om serie 1 og serie 2 (henvisning til Jbn 1/68) og den kommende serie 3 .
Her nævnes AV 286 og de 154 vogne der foreløbig indgår i serie 3 (hvor det sker en del justeringer i de kommende år) .

Jbn 7-8/68 s 21 har billeder af den ombyggede AV 286 . På side 22 er den kommende litra Bw nævnt , blev så Bgc .

Jbn 4/69 s 21 situationsrapport serie 2 og 3 .

Jbn 5/69 s 16 og 18 omlitrering af persontogmateriellet : AV bliver ABh , AVL bliver ABhl og moderniserede AV bliver ABv .

JBn 7-8/69 s 17 opdatering af ombygningerne og rettelser til omlitreringen .

Jbn 2/70 s 9 og 10 opdatering ombygning og omlitrering . Samt tegning af Bkl (den senere Bn) .

Jbn 3/70 s 11(-13) DSB personvognsoversigt 31/3-70 :
ABv 286 , 321 - 330 = 11 i DO Kh og
ABv 331 - 340 = 10 i DO Ar .
På side 14-15 kan man læse at 15 af disse 21 ABv er på CV Århus . AV 283 nævnes som prototype til BDv og er også inde på CV Århus men er opført som ABh i personvogns fortegnelsen . ABh 283 blev aldrig ombygget da den var for rustskadet og ophuggedes .

Jbn 2/71 s7 ombygningsopdatering for Av/ABh/ABv står der at i slutniningen af 1970 var af serie 3 ombygget 25 stk ABv og 15 ABh(AV) stod på værksted af de totalt 55 ABh(AV) der skulle ombygges .
Her står også om BDv ombygningen bla skulle ABv 286 ombygges sammen med 19 ABh (men såden gik det ikke) .
På side 6 er ABv 243 , 249 , 300 , 303 og 309 oplistet som ombyggede/moderniserede i Okt kvartal 1970 .

Jbn 5/71 s8 BDv ombyggningen er ændret og det er 20 Bgh/Bgoh der skal bruges (det blev 2 Bgh , 3 Bgoh der ombyggedes og 2 Bgoh der var langt kommet i ombygningen da de blev opgivet og stod i Århus flere år før de blev ophugget . (Hjelts IC projekt prioriteredes) .
Vognoversigten på siderne 12-13:
ABv 286 , 321- 330 = 11 på Sjælland og Lolland-Falster .
ABv 241- 243 , 248- 250 , 252 , 255 , 293- 296 , 298- 301 , 303 , 304 , 309 , 310 , 331- 340 = 30 på Jylland og Fyn .

Jbn 7/71 s 7 - 8 her bliver serie 3 udviet/ændret til serie 3 - 15 og man presenterer vogngrupper og disse ("REKO" ?) vogne hvor ABv indgår bliver vogngruppe II .
På listen ser det ud til at man bruger ABv frem til Serie 10 og fra Serie 12 bliver vognene leveret som ABg efter ombygningen : ABg 285 , 287- 292 (7 stk) .

Antagelig er alle disse 41 ABv + 7 ABg vogne vinrøde (maroon) og de resterende 15 ABg : 244- 247 , 251 , 253 , 254 , 297, 302 , 305- 308 , 311 , 312 kom nok også i vinrød selv om UTJ/JBP skriver noget andet (side 190 - 194 i Danske Personvogne) .

Det korte af det lange , AV 286 moderniseret som AV , evt nogen af de tidligt moderniserede serie 3 vogne (de senere serie 4 ) derefter som ABv (serie 6 , 8 og 10) og derpå som ABg (serie 12 og 13) .

Ja du skal skifte billedet af en harmonika ABh (som du kalder ABv) til en vinrød (maroon) ABg. ABv er ombygget fra AV/AVL (ABh/ABhl) og ikke omlitreret medens (de fleste) ABg er omlitreret fra ABv og ikke ombygget . (Eller , alle ABv omlitreredes til ABg) .
Se de to billeder du lagt op under ABv .

Mail 2:

I Jbn 1/72 s 17 er medtaget at ABhl(AVL) 244 og 246 er ombygget / moderniseret i Oktober kvartal 1971 og litreret ABv ved fejltagelse der skal rettes til ABg . Mon det er i virkeligheden eller kun på papiret man skrevet fejl , vem ved .

Og nedenfor står at DSB mafd meddeler at underlitra "g" IKKE er givet nogen betydning .

På side 18 er en ajourføring af ombygningen og forandringer i antallet af vogne til ombyggning .

Men jeg kan blive i tvivl om nogle ombygger ABg leveredes i "nyrød" farve i 1972 og evt 1973 .


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak