Kystbanetog på Charlottenlund Station

af Jesper KD, Nørrebro, 21/2 2018, 13:23 (2257 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvornår var sidste gang, at kystbanetogene standsede på Charlottenlund station i almindelig køreplansdrift? Er der nogen, der har billeder fra dengang?

Kystbanens tog har ikke standset i Charlottenlund i almindelig køreplansdrift siden S-banens åbning 3. april 1934. Kun under driftsuregelmæssigheder og ved sporarbejder, hvor der kørtes efter særkøreplaner, har man kunnet opleve, at Kystbanens persontog holdt på Charlottenlund station. Den mulighed bortfaldt, da perronen for nogle år siden blev fjernet. Det samme gælder fsv. Ordrup station, der indtil 1934 primært betjentes af lokaltogene til Klampenborg, men hvor også nogle få tog til/fra stationer nord for Klampenborg standsede. Hellerup, hvor Kystbanens tog også var ophørt med at standse 15. maj 1934, fik igen Kystbane-stop fra 1. juni 1991.

Jeg mener, at Kystbanetogene stoppede med at standse i Hellerup, Charlottenlund og Ordrup allerede 15.5.28 (Charlottenlund dog enkelte tog frem til 15.5.34), hvorefter der var 4 spor hele vejen København H-Klampenborg; Klampenborgbanen m.v. benyttet vestre dobbeltspor, Kystbanen østre dobbeltspor.

Perronerne ved Charlotttenlund blev fjernet 2007, men allerede året efter - 22.9-30.11.2008 - fik Kystbanen midlertidigt stop i Charlottenlund ved midlertidige perroner hvert 20. minut pga. sporarbejde på S-tog (Øresundstogene i den ene retning og Nivå-togene i den anden) (pga. for stort fald på perron og dermed sikkerhedsmæssig risiko ingen stop de første ca. 3 dage. Justering på de første 110 m af den 160 m lange perron så tog med mulighed for aflåsning af bageste togsæt fik stop i Charlottenlund. 6 ekstratog mod København morgenmyldretid dog endnu ej tilladelse til stop. Fra (29?)9.2009 stop i Charlottenlund for de 3 morgenekstratog og fra (2?)10.2009 for alle 6 - tog, der i øvrigt kørte uden stop mellem Charlottenlund og Østerport).

Mvh. Jesper


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak