Litra DIII contra DII ?

af tikajob, 25/4 2018, 15:03 (2234 dage siden)

Hej

Jeg er ved at bygge en Hobbytrade D maskine om til D II eller DIII.
Jeg har problemer med at finde en god tegning af DIII, så nu er jeg i tvivl om især diameteren på kedlen !
Så vidt jeg kan se, er DII og DIV kedlerne ens i diameter, men forskellige i længden ???
Er det korrekt at DIII havde større diameter ???
- Eller er det DIII og DIV der er ens ???

Tegning af DII og DIV er lette at finde, men åbenbart ikke DIII.
Skulle nogen ligge inde med en DIII tegning, gerne HO - også gerne de andre D maskiner til sammenligning ?

PÅ forhånd tak for hjælp, Brian :)

Litra DIII contra DII ?

af Bent Larsen, 25/4 2018, 16:43 (2234 dage siden) @ tikajob

Hej
Der er en D lll tegning, jeg har en hvor der står OHJ D 857, men om der er ophavsret på den ved jeg ikke, jeg fik den sammen med nogle OHJ tegninger.
vh
Bent Larsen

Litra DIII contra DII ?

af Bent Larsen, 25/4 2018, 17:03 (2234 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
det er nok en Dll tegning der er blevet til OHJ D 857, så den er forkert.
Vh
Bent Larsen

Litra DIII contra DII ?

af tikajob, 25/4 2018, 21:21 (2234 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent

Det er præcis mit problem ;)
Flere tegninger siger D III men er i virkeligheden bare DII ;)
Tak for indsatsen ;)

Litra DIII contra DII ?

af Steffen Dresler, 25/4 2018, 17:08 (2234 dage siden) @ tikajob

Kære Brian

Jeg ved tilfældigvis hvor du kan finde tegninger af både D I, D II, D III og D IV, nemlig i den nys udgivne bog, ”DSB litra D, Statsbanernes universallokomotiv gennem mere end 50 år” udgivet af Tog på Tryk (Lokomotivet), 2017, ISBN 987-97-999181-1-9. Heri finder du faktisk svar på alle dine spørgsmål. Der er også billeder af alle typerne.

Personligt synes jeg det er et spændende projekt med en D III. Som jeg forstår, vil du kunne se den eneste overlevende D III i Gedser remise engang til sommer, men det må du nok selv hellere undersøge.
Men her er altså en HL af litra D III og til sammenligning en HL af litra D I, som jeg håber du kan bruge, bedre fås ikke.


DSB litra D III HL 39V ©Danmarks jernbanemuseum
[image]

DSB litra D I HL 39 ©Danmarks jernbanemuseum
[image]


M.h.t. dine spørgsmål, var kedlerne på D (I) II og D IV ens m.h.t. diameter, det var samme type kedler. På grund af en større rist (som litra D III) blev man nødt til at flytte D IV kedlen frem på rammen, hvorfor den synes længere.
D III kedlen var en større kedel end D I og D II kedlerne og indledningsvis uden overheder, hvorfor man faktisk ikke kunne sammenligne den ydelsesmæssigt med andre D kedler. Altså D III kedlen var anderledes end D I/II/DIV og man kunne derfor heller ikke foretage kedelombytninger D I/II/IV og D III imellem.

Håber det hjalp på dine spørgsmål

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Du kan ”fjernkende” D III ved at sidevinduet i førerhuset sidder længere ned fra tagkanten end på D I og D II, da førerhuset var højere.

Litra DIII contra DII ?

af tikajob, 25/4 2018, 21:18 (2234 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Det var en stor hjælp :)
Jeg har bygget en Hobbytrade D IV om ved at skære i den oprindelige kedel.
Mit problem er egentlig mest om det skal være en DII eller DIII, men ud fra dine fakta, bliver det nok DII ;)
Det kræver lidt arbejde, men med de rigtige snit, passer kedelbånd og det hele 99,9 % ! Så skal der bare bygges et nyt førerhus ;) !
Samme teknik, har jeg også brugt til D II ombygget, hvor det store førerhus kan genbruges ;) !
Fine små projekter ;)
Tak for hjælpen !

Litra DIII contra DII ?

af 87-Gruppen, 26/4 2018, 09:43 (2233 dage siden) @ tikajob

Hej tikajob

Nils-Erik Norsker, kaldet R 950 her i forum, har lavet den ombygning du påtænker, han er ude at rejse de næste 14 dage, derefter vil han kunne sende dig nogle billeder og tips, Jeg skal se om jeg har noget du kan bruge i mellemtiden.

Mvh Vagn

Litra DIII contra DII ?

af Steffen Dresler, 26/4 2018, 11:22 (2233 dage siden) @ 87-Gruppen

Kære Brian (og alle i andre sæ´følig)

Når du nu har lagt dig fast på en D II og kan få hjælp via 87-gruppen de gode mennesker, KUNNE du jo - og mig bekendt ikke set overhovedet før i nogen som helst scale (bortset fra 1:1:-) ) - lave BALDWIN udgaven (D 870-885) og samtidig fejre næsten 100 året for deres bygning i USA i 1919.
De er jo anderledes derhen, at nittehovederne på tenderen ikke var slebet plane, men stadig runde og derfor tydeligt kunne ses. Sikkert en udfordring, ved ikke selv hvordan det skal løses, men det KUNNE jo være at 87 gruppen havde en ide?
Under alle omstændigheder herunder min tegning af en D II ved leveringen, der jo allerede havde rundglidere og overheder. Der mangler jo så alt trykluftudstyret, men der må du se billeder.
[image]
Tegning Steffen Dresler©.


Jeg har dog et "fyrbøderside billede" af en BALDWIN med STOR dome med sandkassen, nemlig Danmarks Jernbanemuseums D nr. 871, her fotograferet i Randers vognhal.
[image]
Billede Steffen Dresler©

Og når jeg jo nu foreslår en Baldwin-maskine, er herunder tenderen.
[image]
Billede Steffen Dresler©

Lige til sidst, hvis du vælger en Baldwin, disse havde en rund fabriksplade monteret på den buede plade for røgkammerunderstøttelsen. Alle andre havde jo ”fabrikspladen” indstøbt i hjulskærmen.

Og så vil vi da gerne se resultatet engang i fremtiden hvis muligt;-) !

Med venlig hilsen og god fornøjelse med byggeriet

Steffen Dresler

Litra DIII contra DII ?

af K564, 26/4 2018, 17:31 (2233 dage siden) @ Steffen Dresler

Når du nu har lagt dig fast på en D II og kan få hjælp via 87-gruppen de gode mennesker, KUNNE du jo - og mig bekendt ikke set overhovedet før i nogen som helst scale (bortset fra 1:1:-) ) - lave BALDWIN udgaven (D 870-885) og samtidig fejre næsten 100 året for deres bygning i USA i 1919.
De er jo anderledes derhen, at nittehovederne på tenderen ikke var slebet plane, men stadig runde og derfor tydeligt kunne ses. Sikkert en udfordring, ved ikke selv hvordan det skal løses, men det KUNNE jo være at 87 gruppen havde en ide?
Med venlig hilsen og god fornøjelse med byggeriet

Steffen Dresler

Hej

Nitter kan købes som overføringsark. Både en og to rækkes. De skal sættes på, som det sidste inden modellen males.

Hilsner Keld

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak