Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Oversmeden, 16/5 2018, 16:37 (2173 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der var to løse glasblus i køkkenkupeen. De stod delvist ud for vinduet i kupésiden.
Lige under "dimsen" på taget var der et indbygget køleskab og (med betjening fra vognens endeperon) et "Køleaggregatskab", så dimsen må høre til køleaggregatet.

Så vil det give mening om det er en kondensator for kølemiddel - ved at lade luften omkring tage varmen, vil kølemiddelet gå fra gas til flydende form.
Men det kræver en elektrisk (eller måske damp) drevet kølemaskine.
Lyntogene havde en elektrisk drevet kølekompressor fra Sabroe, så teknikken var kendt på det her tidspunkt.
Ikke det store problem med kraftforsyningen i lyntogene; det kan jo planlægges under projektering og tages fra den alm. lysindstallation for så meget effekt har den næppe behov for.
Hvor kraften til en kølemaskine kom fra i en almindelig vogn - den kan jeg ikke lige gennemskue. Måske lysanlægget omend det kræver et par gode batterier og en velfungerende lader, som kun kan oplade under kørsel (men så mange stop havde nordpilen jo heller ikke).

Det kunne også være helt naturlig køling, hvor du har en klump is liggende "et sted".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak