Avatar

Bjørslev Sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/8 2018, 12:20 (2098 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hvis sidesporet skulle betjene forsøgstørveværket samt et eller flere brunkulslejer nord for banen, vil det være nærliggende at gå ud fra, at sidesporet var anlagt på nordsiden af banen; men vides det med sikkerhed, at det var tilfældet? - Der var jo nemlig også et brunkulsleje på sydsiden af banen. Hvis tørv og brunkul har været bragt til sidesporet per smalsporsbane eller grusvej, så har der vel bare været tale om et sidespor lagt parallelt med strækningssporet - eller drejede det væk fra strækningssporet? Det vides vel med sikkerhed, at det ikke har været ført over åen nord for banen, og i så fald har det ikke haft megen gavn at lade det dreje en smule væk fra strækningssporet.

Morten har allerede oplyst os koordinater for sidesporets placering, men måske nogen ydermere kunne oplyse kilometerangivelsen - gerne med reference til nabostationernes kilometerangivelser, da strækningens kilometrering jo kan være korrigeret i de 95 år, der er forløbet siden sidesporets nedlæggelse

Hejsa,

Kibæk km 14,6, Bjørslev km 19,4, Troldhede km 23,0. De tidligere oplyste koordinater er baseret på luftfotos, som man kan søge på f.eks. i Kraks kort. Mit bud er, at sidesporet lå på sydsiden af banen. Her er fotoudsnit fra 1954:


[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak