Panamakanalens lokomotiver og spornet

af cm, 30/12 2012, 12:40 (4135 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas!
Lokomotiverne i Panama-kanalen "trækker" for så vidt ikke skibene gennem sluserne, men er i dag mere at opfatte som en art "bevægelige pullerter". Wiren overføres - den dag i dag - med alm robåd - fra lokomotivets spil - til skibets pullerter. Skibet entrer slusekammeret for egen kraft - og lokomotiverne "bremser" skibet - medens skibet hjælper til med forsigtig bakmanøvre. Herefter er det lokomotivernes opgave at holde skibssiderne fra begge slusekammersider ved træk/og fir' manøvrer - der angives af lodserne. Endvidere skal linerne løbende justéres for skibets vertikale bevægelse efterhånden som slusekammeret fyldes eller drænes. Når sluseportene åbnes i den anden ende, følger lokomotiverne med skibet - der for egen kraft påbegynder udsejlingen fra slusekammeret. Wirerne lader man gå ved slusekajernes ender. Der er "Panama-bådsmænd" til jobbet om bord på skibet gennem hver sluse. Skibets dæksbesætning skal alene operere spillene på skibet - efter Panamabådsmandens instruks. I øvrigt er Panamakanalen det eneste sted i verden - hvor lodsen - ikke kaptajnen - har det fulde ansvar for skibets navigéren gennem kanalen. Noget reder og kaptajn accepterer inden transit.

Lodserne spørges ofte af styrmænd eller aspiranter, om der nogensinde er blevet trukket et lokomotiv i havet - og har altid svaret NEJ - inden spørgerens sætning var fuldendt. Der er selvfølgelig sikkerhedsanordning på lokomotivets spil - og alligevel er der EEN gang sket at et lokomotiv blev trukket af sporet og i havet. Og da var det endda en Mærsk-båd der afstedkom ulykken! (Lokomotivføreren overlevede).
Jeg mener det var i slutningen af 80'erne.

mvh
Chr


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak