Torsdagsgætteri -, og jeg kan altså heller ikke dy mig

af Lars Henning Jensen, 3/1 2013, 21:28 (4145 dage siden) @ henning h087

Hej Lars

angående benyttelse af bænkevogne til personbefordring har jeg læst at de efter 1936 sjældent blev benyttet til dette
ang drift

ifølge mine kilder

bænkevogne G 71 - 75 ophugget mellem 1956 - 1964
bænkevogne H 901 - 908 oph mellem 1956 - 1967/69 bortset fra "din" H 904
bænkevogne CB 51 - 52 ( ex rejsegodsvogne E fra HLA/HH og HLA/VØ udr 1954/55

angående den hvide farve, vil tro at de har været brune fra starten og så blevet hvidmalet, da nogle H vogne blev omdifineret/benyttet som ilgodsvogne, andre H vogne forblev jo brunmalet ifølge foto.

mvh
henning h087

beretigelser modtages gerne :-)

God aften!

Der er i al fald een rettelse, nemlig at H 903 jo blev erhvervet af Berggreen sammen med I 190, C 8 og HLA B 2. B 2 endte via HgJK hos DJK, mens de øvrige tre vogne, herunder altså H 903 blev ophugget hos Henriksen i Århus under "påskemassakren" - jeg husker ikke året, men det må have været omkring 1990 ...
Tommy angiver, at undervognen fra I 190 er genanvendt til en AHTJ-Q-vogn; det anede jeg ikke, men Henriksen solgte flere vogne, der således helt eller delvist har overlevet til i dag.

vh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
DSB MX1024

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak