Farvel til KS sporvognslinie 9 (2 fotos m.v.)

af Niels Munch, 4/7 2012, 14:02 (4356 dage siden)

Ved driftsdøgnets ophør lørdag, den 30. april 1966 ophørte sporvognsdriften på KS linie 9, der fra og med søndag, den 1. maj 1966 erstattedes med buslinierne 9 og 18, hvor nye "fremtidsbusser" indsattes.

[image]

For at markere dette "store fremskridt" foranstaltede KS den 1. maj 1966 en kavalkade fra Svanemøllen Remise til Allégade Remise. I spidsen for kavalkaden kørte den 2-etagers Frederiksberg-museumsmotorvogn med bivogn. Heri befordredes indbudte gæster. Derefter fulgte 25 af de gamle, dødsdømte 2-akslede vogntog samt endelig 50 (!) "fremtidsbusser".

I optoget, der satte sig i gang kl. 11:15, havde jeg taget plads i bivogn 1357 i et linie 2-vogntog, og indledningsvis gik det meget fredeligt for sig, trods de mange mennesker. En af KS' "trisser" delte fornøjet ud af små linieskilte, og det igangsatte en veritabel plyndring, hvor overvejende yngre, mandlige passagerer med deres medbragte værktøj forsynede sig med alskens sporvejssouvenirs. Vognene skulle jo alligevel futtes af ude på Pumpehusvej .....

Tumulten eskalerede, og jeg valgte at stå af "på fri bane" lige efter Frederiksberg Station, hvor det lykkedes mig at tage de efterfølgende fotos med min Fars gamle Kodak 6½ x 11 mellemkrigs-bælgkamera, som ikke var særlig egnet til "levende billeder".

[image]
Kavalkade med 2-akslede vogntog på Falkonér Allé 01.05.1966 (nm).

Måske nogle af ungersvendene kan genkende sig selv ;-) ?

Ingen af kavalkadens mange busser medtog passagerer.

[image]
Nogle af de 50 KS "fremtidsbusser" (Leyland-DAB serie-I) på Falkonér Allé, 01.05.1966 (nm).

Den ordinære linie 18 har sine kvaler .....


Bedste hilsener
Niels

PS: Linie 2 destinations-klap-hængeskiltet har jeg endnu :-P .
Mer' PS: Niels af Perth var tillige med sidste ordinære linie 9 sporvogn den 30.04.1966 fra Holmbladsgade, bestående af KS 252 + 1438.

Farvel til KS sporvognslinie 9 (2 fotos m.v.)

af gamle ole, 4/7 2012, 16:44 (4356 dage siden) @ Niels Munch

Husker det tydeligt. Stod på hjørnet af Jagtvej og Rantzausgade. Imponerende syn og sidste gang man så så mange 2-akslers på en gang.


Ole

Farvel til KS sporvognslinie 9 (2 fotos m.v.)

af Georg Schmidt, 9/7 2012, 19:53 (4351 dage siden) @ Niels Munch

Herlige billeder fra linie 9 med alle de gamle vogne. Busoptoget med "fremtidsbusserne" :-D er specielt, dog vil jeg sige, at de serie 2 fra DAB vi fik i Århus kunne virkelig levere behagelig kørsel, i forhold til hvad vi bliver tvunget til at køre i idag.
[image]
Her har en serie 1 (KA 78 393) sneget sig ind på Nørrebro en forårsdag i 1972.
Mvh
Georg

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af Niels Munch, 14/7 2012, 13:11 (4346 dage siden) @ Georg Schmidt

dog vil jeg sige, at de serie 2 fra DAB vi fik i Århus kunne virkelig levere behagelig kørsel, i forhold til hvad vi bliver tvunget til at køre i idag.

Tak for billedet, Georg.

Her er et foto fra en præsentation af serie-II prototypen:

[image]
KS 211, prototype Leyland-DAB serie-II, forevises på Ørnevej 28.12.1966 (fotograf ukendt, arkiv nm).

KS 211 blev leveret, medens leverancen af serie-I stadig pågik. Serie-II buserne, der var en videreudvikling af serie-I, blev en succes og var DABs standardmodel i henved 10 år. Prototypen blev i 1981 ombygget til hybridbus (med genanvendelse af bremseenergien). Den blev ophugget i 1989.

Bedste hilsener
Niels

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af Georg Schmidt, 14/7 2012, 15:04 (4346 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Tak for billedet, egentlig ret tidlig serie ll dukkede op. Har såmænd tænkt på div. busfora, da jeg jo har en stor samling Århus både "skinner og gummihjul" samt lidt Aalborg og Kolding og en del København. Nu skal det først scannes og det kan jo godt blive lidt af et arbejde.:-D
[image]
NESA fik også fine sager fra Silkeborg, her foto fra 10.10.1971 i forbindelse med trolleyudflugten.
[image]
De to nærmeste er BD 97 609 og 612. Serie 2 busserne fra DAB leverede behagelig blødt gearskifte ikke ret megen støj inde eller ude samt optimal dørstyring, dengang skulle man ikke stå og vente på at døren blev åbnet ved standsning.
[image]
Her en Ikarus 66, topmodellen i DDR i 1974, man kunne være "heldig" at prøve dem ved Schienenersatzsverkehr. Sammenligner man med en forbikørende Solaris i Aarhus idag er larmen nøjagtig den samme (måske mere) så der er man ikke nået ret langt.:-D Og så havde Ikarus endda den fordel at det var en højgulvsbus.
Hilsen Georg

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af gamle ole, 14/7 2012, 18:21 (4346 dage siden) @ Niels Munch

mener iøvrigt at prototypen afveg noget fra den egentlige hovedleverance.


hilsen Ole

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af Niels Munch, 14/7 2012, 18:58 (4346 dage siden) @ gamle ole

mener iøvrigt at prototypen afveg noget fra den egentlige hovedleverance.

De, der leveredes til KS fra 1968, havde en stor nummerskiltekasse ("fjernsyn") ganske som de NESA-busser, Georg har vist billeder af. Ellers var der ikke hos KS - så vidt jeg erindrer - synderlige afvigelser fra prototypen. Derimod havde man i første leverance af serie-I eksperimenteret lidt med stoleopstilling samt -betræk.

M.v.h.
Niels

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af gamle ole, 14/7 2012, 19:06 (4346 dage siden) @ Niels Munch

Muligvis indvendig. Prototypen var muligvis delvist type 1 agtig?

Ole

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af Niels Munch, 14/7 2012, 19:24 (4346 dage siden) @ gamle ole

Muligvis indvendig. Prototypen var muligvis delvist type 1 agtig?

Det vil dine venner på Busforum sikkert gerne hjælpe dig med ;-) .

M.v.h.
Niels

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af gamle ole, 15/7 2012, 16:39 (4345 dage siden) @ Niels Munch

Ja da, men det kan da også bare være en fejlerindring, thi det er jo set før:-)

Hilsen Ole

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af Henrik Tolderlund, 14/7 2012, 22:44 (4345 dage siden) @ Niels Munch

De, der leveredes til KS fra 1968, havde en stor nummerskiltekasse ("fjernsyn") ganske som de NESA-busser, Georg har vist billeder af. Ellers var der ikke hos KS - så vidt jeg erindrer - synderlige afvigelser fra prototypen. Derimod havde man i første leverance af serie-I eksperimenteret lidt med stoleopstilling samt -betræk.

M.v.h.
Niels

Én anden forskel på prototypen (nr. 211) og serieleverancen af Serie II kan jeg få øje på, og det er den Serie I-inspirerede tagrende på siden på nr. 211. Dén har serieleverancen ikke.

Venlig hilsen
Henrik

Leyland-DAB serie-II (+ 1 foto)

af Henrik Tolderlund, 16/7 2012, 09:40 (4344 dage siden) @ Niels Munch

Alle serie-II busser til KS af 1. serieleverance, nr. 261-300, havde denne regnliste, se f.eks. billede af nr. 300:

Du har ret Niels; tagrenden (regnlisten) bortfaldt først fra nr. 301, det vil sige dér, hvor Serie II-vognene fik "fjernsynsskærm" (stor skiltekasse på fronten til linienummeret.

Venlig hilsen
Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak