Test af Kongevogn S 1 med RDO-udstyr 1937

af Jørgen Kragh, 11/3 2024, 11:40 (53 dage siden) @ Steffen Dresler

Steffen og alle andre

Mange tak for jeres svar. Det var en dead end mht. sending, så det gør jeg ikke mere ved.

At jeg i det hele taget spurgte, skyldtes at jeg kom i tanke om den notits, jeg en gang havde læst, og hvor eventuel sending var nævnt. Hvor det var, kan jeg ikke huske; måske i forbindelse med en omtale af James Steffensen.

Og særligt til Jan-Eddie omkring antennen, og undskyld til alle jer andre, der sikkert finder det følgende uendeligt uinteressant:
Hvis antennetråden er forbundet til vognens tag i den ene ende, får man en loopantenne, hvor HF-strømmen løber tilbage gennem taget og vognkassen. Der sker så udstråling fra tråden, primært opad. Det går under beregnelsen "Near Vertical Incident Skywave", og har en rækkevidde op til 300 km. Antennetypen anvendes i dag på fly, bla. på en del af FLV luftfartøjer og går under navnet "Towel Bar Antenna".
Det er ikke nogen ny opfindelse, der findes billeder af Rommel i en Sd.Kfz. 250 monteret med loopantenne.

mvh

Jørgen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak