Bårevogn

af Jens Bruun-Petersen, 16/3 2024, 21:46 (42 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Spørgsmålet er blot: Hvor længe og til hvor mange? For i 1905 blev salonvogn S 5 indrettet til rullende kapel med plads til kiste, levende lys og 10 ledsagere. Draperierne blev nok flyttet til denne vogn, når lejlighed gaves. I driftsmaterielfortegnelserne var den meget prosaisk betegnet "Ligvogn". Den var i beredskab til 1941, hvor den blev omdannet til godsvogn HA 7010, dog uden større ændringer. 1946 blev den Telegrafvogn 65, 1949 omdøbt til "Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 65, i 1958 "Specialvogn 565" og udrangeret i 1962.

[image]
Specialvogn 565 i Langeskov 17. juli 1961 (JBP)

Ved sin udrangering var vognkassens ydre kun lidt ændret i forhold til tidligere. Ved en forevisning af S 4 fortalte baron Raben til Aalholm mig engang, at der var reserveret hjulsæt, aksellejer og fjedre fra S 5 til brug ved restaureringen af S 4, som til sidst endte i Aalholms museum - på hjul. Dog næppe de pladehjul, der ses på billedet her.
Venlig hilsen
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Bårevogn - Morten Flindt Larsen, 14/3 2024, 16:28 [*]
    • Bårevogn - Niels Munch, 14/3 2024, 16:40
      • Bårevogn - Morten Flindt Larsen, 14/3 2024, 16:45
      • Bårevogn - Søren fra KM, 15/3 2024, 18:44
        • Bårevogn - Søren fra KM, 15/3 2024, 19:48
          • Bårevogn - Jens Bruun-Petersen, 15/3 2024, 22:48
            • Bårevogn - Morten Flindt Larsen, 15/3 2024, 23:13
              • Bårevogn - Jens Bruun-Petersen, 16/3 2024, 21:46

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak