Museumsmaterieltog

af Steffen Dresler, 21/4 2024, 09:24 (12 dage siden) @ Jaer
redigeret af Steffen Dresler, 21/4 2024, 10:00

Gorformiddag til alle!

Ved transport over en længere afstand, var det normalt at "Afkoble lokomotivet". Det vil sig at afbryde forbindelsen fra stemplet - ved Krydshovedet - ned til drivhjulets Drivtap. Hvis IKKE det blev gjort, ville der være en unødig friktion/luftmodstand mellem stempel og det indvendige af cylinderen samt også i gliderne. Hvis IKKE man foretog denne afkobling, skulle man sørge for smøring af stempler og glidere under kørsel. Altså skulle maskinen normalt kunne levere damp, benævnt smøredamp. Her er der tale om museumsmaskiner, hvor fristen for revision er udløbet.

For IKKE at få et ujævnt løb af den afkoblede maskine, var Kobbelstængerne mellem de forskellige driv- og kobbelhjul ikke aftaget og man undgik derfor at maskinerne p.g.a. de meget store roterende masser med drivtappe mv. kom i ubalance, der kunne medføre rokken af maskinerne under kørsel samt unødig slidtage. Hvorfor Cs også har nedtaget kobbelstængerne ved jeg ikke.

Den lange gummislange langs nogle af lokomotiverne er for bremsetrykluft fra maskinen og ned til de vogne der medgives for at få en korrekt bremseprocent. Lokomotiverne kan ikke afbremses under en sådan transport. Det skal hertil bemærkes, at nogle af damplokomotiverne ikke var udstyret til Trykluftbremsning, men var Vakuumbremsede.

Bl.a. i Tjenestekøreplanens indledende bemærkninger (TIB) samt tekniske forskrifter var angivet, med hvilken hastighed det enkelte litra måtte fremføres med afkoblet og hvordan (tender forrest eller ret). Laveste fremføringshastighed for et litra var gældende for alle, hvis flere forskellige litra med forskellige tilladte fremføringshastigheder var sammenkoblet for transport.

Med venlig hilsen

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak