Avatar

VaGJ M 1

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/4 2014, 14:54 (3682 dage siden)

Vinteren er forbi og jeg tænker på, om VaGJ M 1 mon har overlevet i Struer eller om taget mon er faldet sammen som det skete på VNJ C 20 i Struer i 2010:

[image]

Det seneste billede, jeg har set af vognen er dette:

[image]

Der har tidligere været debat om denne vogn [her] og [her] så den vil jeg ikke genstarte. Jeg vil dog gentage mig selv og minde om, at denne vogn er den sidst overlevende vogn fra Nakskov Skibsværft og dermed en del af vores fælles industrikulturhistorie. Jeg mener, vi har en pligt overfor kommende generationer til at sikre, at denne vogn ikke (også) går tabt.
Vognen ejes af Struer Jernbane Klub, der tilsyneladende ikke er interesseret i vognen. Desværre er der tilsyneladende også en klausul fra den forrige ejer om, at vognen under ingen omstændigheder må overdrages til andre.
Der har gennem de senere år været foreslået forskellige løsninger på dette problem, desværre uden held. Måske er der nogen, der har en ny idé til en løsning, hvis ikke det allerede er for sent?

VaGJ M 1

af QpoX ⌂, 7/4 2014, 17:06 (3682 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der har tidligere været debat om denne vogn [her] og [her] så den vil jeg ikke genstarte. Jeg vil dog gentage mig selv og minde om, at denne vogn er den sidst overlevende vogn fra Nakskov Skibsværft og dermed en del af vores fælles industrikulturhistorie. Jeg mener, vi har en pligt overfor kommende generationer til at sikre, at denne vogn ikke (også) går tabt.
Vognen ejes af Struer Jernbane Klub, der tilsyneladende ikke er interesseret i vognen. Desværre er der tilsyneladende også en klausul fra den forrige ejer om, at vognen under ingen omstændigheder må overdrages til andre.
Der har gennem de senere år været foreslået forskellige løsninger på dette problem, desværre uden held. Måske er der nogen, der har en ny idé til en løsning, hvis ikke det allerede er for sent?


Bare for at være realist, så bliver den vogn jo aldrig reddet.
Hverken af SJK eller andre.
Folk har haft over 3år til at gøre noget i og intet er sket!
Dem der mener at VI har pligt til at redde den vogn, er jo også dem som intet gør!
Eller som mener at SJK skal gøre alt hvad de kan for at redde den, er jo heller dem som kommer og hjælper til, bare nogle få timer!
Sådan er det hver eneste gang! masser af snak bag skærmen og ingen handling!
Og heller ingen der kommer med nogle penge, så vognen kan reddes!

Men Tommy, DU kan jo altid starte med at lave en indsamling, for at redde denne vogn!
At pakke den ind igen er ikke en løsning! Folk kommer og skærer den op igen, for at hente "souvenirs" fra den.

Avatar

VaGJ M 1

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/4 2014, 17:25 (3682 dage siden) @ QpoX

Bare for at være realist, så bliver den vogn jo aldrig reddet.

Jo, hvis SJK afgiver den.

Hverken af SJK eller andre.

Jo, hvis SJK afgiver den.

Folk har haft over 3år til at gøre noget i og intet er sket!

Hvem er "folk"?

Dem der mener at VI har pligt til at redde den vogn, er jo også dem som intet gør!

Hvad skal vi gøre?

Eller som mener at SJK skal gøre alt hvad de kan for at redde den, er jo heller dem som kommer og hjælper til, bare nogle få timer!

Hvorfor skal udefrakommende personer "hjælpe til", hvis SJK ikke er interesseret i vognen?

Sådan er det hver eneste gang! masser af snak bag skærmen og ingen handling!

Det er svært, hvis SJK modsætter sig handling.

Og heller ingen der kommer med nogle penge, så vognen kan reddes!

Vi skal forære SJK penge?

Men Tommy, DU kan jo altid starte med at lave en indsamling, for at redde denne vogn!

Hvad sker der, hvis jeg indsamler 50.000,- kr?

At pakke den ind igen er ikke en løsning! Folk kommer og skærer den op igen, for at hente "souvenirs" fra den.

Der er andre løsninger.

VaGJ M 1

af Holger Sørensen, Hedehusene, 7/4 2014, 17:58 (3682 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kære Tommy!

Jeg vil godt være med på et solidarisk beløb indenfor rimelighedens grænser.
Så sæt bare et initiativ igang. Det andet er for billigt at skjule sig under, at man bare kan komme og deltage i restaureringen. De der har et ansvar for køretøjet burde(bør) i tide råbe vagt i gevær.

Vi har jo desværre set tilsvarende tidligere, men det er stadig ingen undskyldning for at skubbe ansvaret fra sig.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

VaGJ M 1

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/4 2014, 18:06 (3682 dage siden) @ Holger Sørensen

Jeg vil godt være med på et solidarisk beløb indenfor rimelighedens grænser.
Så sæt bare et initiativ igang. Det andet er for billigt at skjule sig under, at man bare kan komme og deltage i restaureringen. De der har et ansvar for køretøjet burde(bør) i tide råbe vagt i gevær.
Vi har jo desværre set tilsvarende tidligere, men det er stadig ingen undskyldning for at skubbe ansvaret fra sig.

Jeg er ret sikker på, at det ikke er penge, der er løsningen men derimod viljen til at finde en løsning. Lad os se, om der kommer nogle svar på mine spørgsmål.

VaGJ M 1

af QpoX ⌂, 7/4 2014, 20:11 (3682 dage siden) @ Tommy Nilsson

Bare for at være realist, så bliver den vogn jo aldrig reddet.

Jo, hvis SJK afgiver den.

Kræver jo mere end at SJK afgiver den.

Hverken af SJK eller andre.

Jo, hvis SJK afgiver den.

Kræver stadig at nogen står frem og siger det her vil vi! og det er ikke bare 1 eller 2.

Folk har haft over 3år til at gøre noget i og intet er sket!

Hvem er "folk"?

Folk er alle dem som ser den reddet.

Dem der mener at VI har pligt til at redde den vogn, er jo også dem som intet gør!

Hvad skal vi gøre?

Kom i kontakt med SJK og find ud af om det overhovedet kan lade sig gøre.

Eller som mener at SJK skal gøre alt hvad de kan for at redde den, er jo heller dem som kommer og hjælper til, bare nogle få timer!

Hvorfor skal udefrakommende personer "hjælpe til", hvis SJK ikke er interesseret i vognen?

Der er jo næsten altid "hold" i en forening, nogen tager sig af damp, andre motorvogne, så at der laves et hold for M1, kan være en løsning.

Sådan er det hver eneste gang! masser af snak bag skærmen og ingen handling!

Det er svært, hvis SJK modsætter sig handling.

Ja, hvis de modsætter sig? Kan jo bare henvise til at der intet er gjort i 3år, for man har jo vist ikke taget kontakt til dem.

Og heller ingen der kommer med nogle penge, så vognen kan reddes!

Vi skal forære SJK penge?

Koster jo mere at sætte den vogn i stand, end hvad SJK nok har til at stå.
Da jeg var i SJK, var der lavet nogle små regnestykker på hvad det ville koste at sætte den i stand, over 1mio Kr blev det løst regnet til og den står hvor den står nu.

Men Tommy, DU kan jo altid starte med at lave en indsamling, for at redde denne vogn!

Hvad sker der, hvis jeg indsamler 50.000,- kr?

Intet... Der skal noget mere til. De 50.000Kr kan gå til noget af transporten...

At pakke den ind igen er ikke en løsning! Folk kommer og skærer den op igen, for at hente "souvenirs" fra den.

Der er andre løsninger.

Jep mange løsninger, men kræver penge.
Synes da at folk skal komme med løsninger og tage kontakt til SJK.
Men forvent ikke svar på de mail adresser der er på den hjemmeside der står SJK på, det er vist spild af tid...

VaGJ M 1

af Lars Henning Jensen, 7/4 2014, 21:52 (3682 dage siden) @ QpoX

Bare for at være realist, så bliver den vogn jo aldrig reddet.

Jep mange løsninger, men kræver penge.

Synes da at folk skal komme med løsninger og tage kontakt til SJK.
Men forvent ikke svar på de mail adresser der er på den hjemmeside der står SJK på, det er vist spild af tid...

Hvem er det så, man skal kontakte, hvis det ikke er dem, der står på hjemmesiden ...???

Jeg kan oplyse, at DJK i årenes løb adskillige (og det er flere, end det kan tælles på een hånd) gange har rettet henvendelse til såvel lokomotivets mangeårige ejer i Egå som SJK angående overtagelse af VaGJ M 1, men at det er blevet afvist konsekvent hver gang.

Jeg har ikke kompetence til at tale på DJKs vegne nu, men jeg er ret overbevist om, at foreningen stadig vil være interesseret i at medvirke til at redde M 1 (dvs. i første omgang sikre, at køretøjet kommer under tag), men bolden ligger altså hos SJK ...

mvh
LHJ

VaGJ M 1 - praktisk grebet an

af Salling, 7/4 2014, 22:31 (3682 dage siden) @ Lars Henning Jensen

For nu ikke bare at sidde i rundkreds og pege fingre: Følgende opgaver skal vel løses:

1. Tingesten skal bringes under tag. Det kan tydeligvis kun gå for langsomt.
2. Ejerforholdet skal afklares. Det kan da godt tænkes, at lokomotivet formelt set pga. en stenalderstatut stadig skal tilhøre SJK, men at det af bevaringsmæssige/kulturhistoriske hensyn kan/bør "deponeres" et andet sted. Måske kunne Danmarks Tekniske Museum rent formelt skydes ind her, hvis DJK af en eller anden forhistorisk grund ikke er stueren i denne forbindelse? Så kan DTM jo altid låne remiseplads af DJK ...
3. Nogle seriøst kompetente personer fra miljøet må gå sammen i et hurtigtarbejdende udvalg, skabe et overblik over problemets omfang, opstille et foreløbigt budget for at restaurere lokomotivet som udstillingsgenstand - for ud at køre kommer tingesten vel næppe igen.
4. Der skal skabes en bevaringsforening for specielt dette lokomotiv med eneste opgave at rasle penge ind fra enkelte bidragydere og fra fonde. Mit bedste gæt er, at der er penge nok derude, netop fordi det er et ikon for dansk jernbaneindustri. Men der falder helt sikkert ikke en falsk femogtyveøre, før der ligger en idé, en plan og et budget.
5. Der skal skabes en restaureringsorganisation drevet af ildsjæle som dem, der nu i mange år har været i gang med OHJ 38. Kunne det lade sig gøre i Nakskov?

Jeg lover gerne den første tusindlap til indsamlingen. Men heller ikke jeg griber til læderet, før ovenstående er på plads. Jeg lover derimod ikke praktisk arbejdskraft, da jeg er en af dem, der ikke kan stikke en pind i en hundebæ uden at ødelægge begge dele.

Vh, Per

VaGJ M 1 - praktisk grebet an

af QpoX ⌂, 7/4 2014, 23:25 (3682 dage siden) @ Salling

For nu ikke bare at sidde i rundkreds og pege fingre: Følgende opgaver skal vel løses:

1. Tingesten skal bringes under tag. Det kan tydeligvis kun gå for langsomt.
2. Ejerforholdet skal afklares. Det kan da godt tænkes, at lokomotivet formelt set pga. en stenalderstatut stadig skal tilhøre SJK, men at det af bevaringsmæssige/kulturhistoriske hensyn kan/bør "deponeres" et andet sted. Måske kunne Danmarks Tekniske Museum rent formelt skydes ind her, hvis DJK af en eller anden forhistorisk grund ikke er stueren i denne forbindelse? Så kan DTM jo altid låne remiseplads af DJK ...
3. Nogle seriøst kompetente personer fra miljøet må gå sammen i et hurtigtarbejdende udvalg, skabe et overblik over problemets omfang, opstille et foreløbigt budget for at restaurere lokomotivet som udstillingsgenstand - for ud at køre kommer tingesten vel næppe igen.
4. Der skal skabes en bevaringsforening for specielt dette lokomotiv med eneste opgave at rasle penge ind fra enkelte bidragydere og fra fonde. Mit bedste gæt er, at der er penge nok derude, netop fordi det er et ikon for dansk jernbaneindustri. Men der falder helt sikkert ikke en falsk femogtyveøre, før der ligger en idé, en plan og et budget.
5. Der skal skabes en restaureringsorganisation drevet af ildsjæle som dem, der nu i mange år har været i gang med OHJ 38. Kunne det lade sig gøre i Nakskov?

Jeg lover gerne den første tusindlap til indsamlingen. Men heller ikke jeg griber til læderet, før ovenstående er på plads. Jeg lover derimod ikke praktisk arbejdskraft, da jeg er en af dem, der ikke kan stikke en pind i en hundebæ uden at ødelægge begge dele.

Vh, Per

Det der burde du have været fremme med for 3 år siden ;-)
Men bedre sent end aldrig :)

VaGJ M 1 - praktisk grebet an

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/4 2014, 01:35 (3682 dage siden) @ QpoX

For nu ikke bare at sidde i rundkreds og pege fingre: Følgende opgaver skal vel løses:

1. Tingesten skal bringes under tag. Det kan tydeligvis kun gå for langsomt.
2. Ejerforholdet skal afklares. Det kan da godt tænkes, at lokomotivet formelt set pga. en stenalderstatut stadig skal tilhøre SJK, men at det af bevaringsmæssige/kulturhistoriske hensyn kan/bør "deponeres" et andet sted. Måske kunne Danmarks Tekniske Museum rent formelt skydes ind her, hvis DJK af en eller anden forhistorisk grund ikke er stueren i denne forbindelse? Så kan DTM jo altid låne remiseplads af DJK ...
3. Nogle seriøst kompetente personer fra miljøet må gå sammen i et hurtigtarbejdende udvalg, skabe et overblik over problemets omfang, opstille et foreløbigt budget for at restaurere lokomotivet som udstillingsgenstand - for ud at køre kommer tingesten vel næppe igen.
4. Der skal skabes en bevaringsforening for specielt dette lokomotiv med eneste opgave at rasle penge ind fra enkelte bidragydere og fra fonde. Mit bedste gæt er, at der er penge nok derude, netop fordi det er et ikon for dansk jernbaneindustri. Men der falder helt sikkert ikke en falsk femogtyveøre, før der ligger en idé, en plan og et budget.
5. Der skal skabes en restaureringsorganisation drevet af ildsjæle som dem, der nu i mange år har været i gang med OHJ 38. Kunne det lade sig gøre i Nakskov?

Jeg lover gerne den første tusindlap til indsamlingen. Men heller ikke jeg griber til læderet, før ovenstående er på plads. Jeg lover derimod ikke praktisk arbejdskraft, da jeg er en af dem, der ikke kan stikke en pind i en hundebæ uden at ødelægge begge dele.

Vh, Per


Det der burde du have været fremme med for 3 år siden ;-)
Men bedre sent end aldrig :)

-------------

Uanset :-) Var det nu ikke en lidt utidig bemærkning, --når man ser de meget bestemte og noget negative svar, der tidligere / dengang blev skrevet fra klubben omkring ejerforholdet, og hertil den utroligt stramme fortolkning af et tidligere ønske >< løfte.

-------------------------

Den slags bør naturligvis (langt hen ad vejen) overholdes, men et er måske, at M 1 ikke må foræres væk, noget andet er "ånden" i dette krav, da det blev afgivet: Var det virkelig "ånden" i kravet, at M 1 hellere måtte / skulle gå til, end blive reddet i et andet ejerforhold ? ? ? Det er(var) vel næppe derfor, at den oprindelige ejer ønskede den bevaret.

Pudsigt er det vel også, at det af klubbens love fremgår:
"Struer Jernbaneklub blev stiftet i 1992 med det formål at bevare jernbanemateriel, og indsamle historie om jernbanen, især med tilknytning til Struer."

Hvordan harmonerer disse forhold med hinanden ? ? ?

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=april-2014

[image]

.

VaGJ M 1 - praktisk grebet an

af QpoX ⌂, 8/4 2014, 09:22 (3681 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det der burde du have været fremme med for 3 år siden ;-)
Men bedre sent end aldrig :)


-------------

Uanset :-) Var det nu ikke en lidt utidig bemærkning, --når man ser de meget bestemte og noget negative svar, der tidligere / dengang blev skrevet fra klubben omkring ejerforholdet, og hertil den utroligt stramme fortolkning af et tidligere ønske >< løfte.

-------------------------

Den slags bør naturligvis (langt hen ad vejen) overholdes, men et er måske, at M 1 ikke må foræres væk, noget andet er "ånden" i dette krav, da det blev afgivet: Var det virkelig "ånden" i kravet, at M 1 hellere måtte / skulle gå til, end blive reddet i et andet ejerforhold ? ? ? Det er(var) vel næppe derfor, at den oprindelige ejer ønskede den bevaret.

Pudsigt er det vel også, at det af klubbens love fremgår:
"Struer Jernbaneklub blev stiftet i 1992 med det formål at bevare jernbanemateriel, og indsamle historie om jernbanen, især med tilknytning til Struer."

Hvordan harmonerer disse forhold med hinanden ? ? ?

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=april-2014

[image]

.

Dengang var der ingen handling eller andet om det folk skrev.
Nu er der i det mindste kommet noget der ligner en plan, det er jo altid en start.
Mht. ejerforholdet, fik jeg at vide dengang jeg var medlem af SJK, at ejeren hellere så det brændt, end at det blev overdraget til andre.
For der var noget i mellem JJK og DJK mv.
Men om det så passer, kan man jo godt stille spørgsmålstegn ved.
Har nu heller ikke set papirerne, så den kan jo have smuthuller.
Og mht. klubbens love, kan de nok kun selv svare på dette...

VaGJ M 1 - praktisk grebet an

af UTJ, 8/4 2014, 10:25 (3681 dage siden) @ QpoX

Jeg hjælper gerne, men jeg skal vide hvem man skal tale med og om ejeren er interesseret i en dialog, som resulterer i at det kommer til at stå et betryggende sted og under realistiske ejerforhold som kan føre til en kyndig istandsættelse. Herunder ejerforhold som i vid udstrækning respekterer de ønsker en nuværende ejer måtte have.

Det er jo nok vigtigt at den nuværende ejer er klar til at granske eventuelle papirer i fællesskab, evt. i samarbejde med en jurist, hvis det er der hvor knasten er.

Og endelig tror jeg at det er vigtigt at sagen bliver håndteret af personer uden for megen historik i forbindelse med diverse materielsager, som har givet anledning til mistillid.

Men som sagt skal ejeren ville være villig til et samarbejde og det kan vi jo blot håbe på.

VaGJ M 1 - praktisk grebet an

af re20000, 8/4 2014, 15:09 (3681 dage siden) @ Salling


Jeg lover gerne den første tusindlap til indsamlingen. Men heller ikke jeg griber til læderet, før ovenstående er på plads. Jeg lover derimod ikke praktisk arbejdskraft, da jeg er en af dem, der ikke kan stikke en pind i en hundebæ uden at ødelægge begge dele.

jeg giver også gerne en tusse. Men har ikke mulighed for at tage fra Sjælland over og hjælpe med det praktiske.

Nold

VaGJ M 1 - praktisk grebet an

af Jens MO-Møller, 9/4 2014, 01:12 (3681 dage siden) @ re20000

Jeg er også med på at skyde en tusse i projektet, når og hvis det bliver realistisk.

Venlig hilsen
Jens Møller

VaGJ M 1

af QpoX ⌂, 7/4 2014, 23:20 (3682 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Bare for at være realist, så bliver den vogn jo aldrig reddet.

Jep mange løsninger, men kræver penge.

Synes da at folk skal komme med løsninger og tage kontakt til SJK.
Men forvent ikke svar på de mail adresser der er på den hjemmeside der står SJK på, det er vist spild af tid...


Hvem er det så, man skal kontakte, hvis det ikke er dem, der står på hjemmesiden ...???

Jeg kan oplyse, at DJK i årenes løb adskillige (og det er flere, end det kan tælles på een hånd) gange har rettet henvendelse til såvel lokomotivets mangeårige ejer i Egå som SJK angående overtagelse af VaGJ M 1, men at det er blevet afvist konsekvent hver gang.

Jeg har ikke kompetence til at tale på DJKs vegne nu, men jeg er ret overbevist om, at foreningen stadig vil være interesseret i at medvirke til at redde M 1 (dvs. i første omgang sikre, at køretøjet kommer under tag), men bolden ligger altså hos SJK ...

mvh
LHJ


Hej Lars Henning

Har skrevet nogle gange til dem uden held.
Men prøv endelig! Skal jo ikke stoppe jer :)
Så skriv og få kontakt til dem på en eller anden måde!
Ellers kan du sende mig en PB og jeg kan komme med nogle andre mail adresser til dem.
Men hvis jeg husker rigtigt skrev vi vist sammen d. 29/12-2013, så kan du fange mig på den mail adresse ellers.

Mvh
Ken Poulsen

Avatar

VaGJ M 1

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/4 2014, 10:08 (3681 dage siden) @ QpoX

Synes da at folk skal komme med løsninger og tage kontakt til SJK.

Jeg har nu skrevet en mail til et af bestyrelsesmedlemmerne i SJK.

Avatar

VaGJ M 1

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 27/4 2014, 20:25 (3662 dage siden) @ Tommy Nilsson

Synes da at folk skal komme med løsninger og tage kontakt til SJK.


Jeg har nu skrevet en mail til et af bestyrelsesmedlemmerne i SJK.

Den mailadresse jeg har fået oplyst til Struer Jernbane Klub, fungerer tilsyneladende ikke. Jeg har i alt fald ikke fået nogen respons på de to mails, jeg har sendt. Hvis der er nogen, der har en fungerende mailadresse til Struer Jernbane Klub så vil jeg meget gerne have den tilsendt pr. mail.

VaGJ M 1

af Lars Henning Jensen, 27/4 2014, 20:57 (3662 dage siden) @ Tommy Nilsson

Synes da at folk skal komme med løsninger og tage kontakt til SJK.


Jeg har nu skrevet en mail til et af bestyrelsesmedlemmerne i SJK.


Den mailadresse jeg har fået oplyst til Struer Jernbane Klub, fungerer tilsyneladende ikke. Jeg har i alt fald ikke fået nogen respons på de to mails, jeg har sendt. Hvis der er nogen, der har en fungerende mailadresse til Struer Jernbane Klub så vil jeg meget gerne have den tilsendt pr. mail.

På SJKs hjemmeside er der kontaktoplysninger.

Hjemmesiden synes i øvrigt at være opdateret for nylig, bl.a. med en særlig side om VaGJ M 1 og den tilsyneladende aktuelle interesse for køretøjet ...

vh
LH

VaGJ M 1

af QpoX ⌂, 27/4 2014, 23:51 (3662 dage siden) @ Tommy Nilsson

Synes da at folk skal komme med løsninger og tage kontakt til SJK.


Jeg har nu skrevet en mail til et af bestyrelsesmedlemmerne i SJK.


Den mailadresse jeg har fået oplyst til Struer Jernbane Klub, fungerer tilsyneladende ikke. Jeg har i alt fald ikke fået nogen respons på de to mails, jeg har sendt. Hvis der er nogen, der har en fungerende mailadresse til Struer Jernbane Klub så vil jeg meget gerne have den tilsendt pr. mail.

Der er telefonnumre på deres foreningensblade.
http://struerjernbaneklub.dk/klubblade.htm
Så kan man krydstjekke om hvilke der passer med som sidder i bestyrelsen i dag...

VaGJ M 1

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 7/4 2014, 19:41 (3682 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der har tidligere været debat om denne vogn [her] og [her] så den vil jeg ikke genstarte. Jeg vil dog gentage mig selv og minde om, at denne vogn er den sidst overlevende vogn fra Nakskov Skibsværft og dermed en del af vores fælles industrikulturhistorie. Jeg mener, vi har en pligt overfor kommende generationer til at sikre, at denne vogn ikke (også) går tabt.

Hej Tommy,

jeg kan kun give dig ret i din betragtninger, og er ydermere af den opfattelse, at visse lokomotiver og vogne er en så vigtig del af nævnte kulturhistorie, at det ikke bør være op til en enkelt klub at afgøre om de bør bevares.

Hvem der så skal bevare dem og bekoste dette, er som altid et spørgsmål om økonomi, og set i lyset af Jernbanemuseets seneste "bevaringsplan", er det vel ikke fra den kant at man kan forvente konstruktive tiltag.

Jeg vil dog gerne byde ind på samme vis som Holger, såfremt en løsning skulle vise sig.

--
Mvh

Erik

[image]

VaGJ M 1

af OnAir112, 8/4 2014, 09:20 (3681 dage siden) @ Aabenraabanen

Jeg er selvfølgelig enig med de som ønsker at bevaringsværdigt materiel skal bevares.
Men ikke for enhver pris, medmindre der er puljer specielt afsat for dette.
Jeg har selv været med til at "pakke" M1 i Struer ind, men påpegede samtidig at det var en midlertidig "løsning".
Det sker det, at under presenningerne, har råd og rust frit spil og fremmer nedbrydningen.
Den bedste løsning ville være en form for konservering og ophold indendørs.
Det er noget I alle selvfølgelig ved.

Hele misæren opstår ved, at SJK "overtager" M1 fra en privat med den absolutte klausul, at bestemte personer/klubber/foreninger IKKE må må den.
Det er et problem i sig selv, men hvorfor SJK så vælger at "overtage" den, har jeg aldrig forstået. Selv med mit kendskab til jernbanemateriel, ville jeg aldrig, med det antal medlemmer, der er til rådighed, tage en sådan opgave ind.

Men måske har de kære jernbaneentusiaster håbet på et stort antal medlemmer, som kunne arbejde fuldtid på projectet. Hvad ved jeg?

Samtidig vil jeg gerne henstille til brugere af dette forum, at de husker på, at det er nemt at sidde i sofaen med pc'en og "brokke sig". Men gøre en indsats, økonomisk eller arbejdsmæssigt, DET er jo første skridt til at få netop et project som M1 til at fungere.

Så er der een eller flere fornuftige og ansvarlige personer/foreninger, som har mulighederne, såsom en hal af en vis størrelse, økonomi og et bagland af personer, som har skruet hænderne rigtigt på, Så er det nok sidste mulighed for at forsøge at bevare M1.
Jeg er sikker på af SJK gerne "afgiver dyret" med fornøden velvilje fra arvingerne til den sidste ejer.
Men jeg vil være ked af, hvis den igen kommer til at sygne hen andet steds, fordi opgaven igen viser sig for stor.

Held og lykke med M1 fremover.

Paul

VaGJ M 1

af UTJ, 11/4 2014, 22:22 (3678 dage siden) @ QpoX

Blot til info... http://struerjernbaneklub.dk/VaGJ%20M1.htm

Jeg synes at det er en meget seriøs og velskrevet kommentar. Jeg vil gerne i kontakt med bestyrelsen, men jeg ved sandt at sige ikke hvordan jeg skal gribe det an. Håber at en eller flere fra bestyrelsen vil henvende sig. Jeg har fuld forståelse for at kontakt ikke sker åbent gennem et offentligt forum og at anerkende debatten i dette forum i bestyrelsens kommentar er meget flot.

VaGJ M 1

af QpoX ⌂, 11/4 2014, 23:46 (3678 dage siden) @ UTJ

Blot til info... http://struerjernbaneklub.dk/VaGJ%20M1.htm


Jeg synes at det er en meget seriøs og velskrevet kommentar. Jeg vil gerne i kontakt med bestyrelsen, men jeg ved sandt at sige ikke hvordan jeg skal gribe det an. Håber at en eller flere fra bestyrelsen vil henvende sig. Jeg har fuld forståelse for at kontakt ikke sker åbent gennem et offentligt forum og at anerkende debatten i dette forum i bestyrelsens kommentar er meget flot.

Hvorfor ikke bare maile SJK og fortælle dem din plan og vision for VaGJ M1?
Det værste er jo kun et nej.
Om ikke andet bør folk nu gå i gang med at danne en bevaringsforening for VaGJ M1?
Som kan indsamle de første penge og få VaGJ M1 under tag.
Det giver tid til at lave en arbejdsplan, for at få den sat i stand.
Danne et overblik over hvad der skal laves på den (alt).
Så kan medlemmer i bevaringsforeningen, søge fonde mv.
For det er bedre at komme som én i form af bevaringsforeningen med >planen< og spørge SJK, end at der kommer tonsvis af mails til dem, som aligevel ikke rigtigt kan bruges til noget.

Avatar

VaGJ M 1

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/4 2014, 00:46 (3678 dage siden) @ UTJ

Blot til info... http://struerjernbaneklub.dk/VaGJ%20M1.htm


Jeg synes at det er en meget seriøs og velskrevet kommentar. Jeg vil gerne i kontakt med bestyrelsen, men jeg ved sandt at sige ikke hvordan jeg skal gribe det an. Håber at en eller flere fra bestyrelsen vil henvende sig. Jeg har fuld forståelse for at kontakt ikke sker åbent gennem et offentligt forum og at anerkende debatten i dette forum i bestyrelsens kommentar er meget flot.

Helt enig, Ulrik

Jeg undrer mig lidt over om dette er en af årsagerne til, at alle tilbuddene hidtil er "prellet af" på SJK, når de, citat:

"Vi tror selv, det er en meget lille kreds, der uden for SJK gerne vil bevare VaGJ M1. Disse er privat personer, så at overlade den, til en anden forening, giver ingen mening for os, så det vil vi afstå fra."

Nu står det jo enhver frit for at tro hvad han/hun vil, men den megen opmærksomhed omkring VaGJ M1, både her og tidligere og også andetsteds, burde kunne give viden om (frem for manglende tro på), at VaGJ er omfattet af meget stor kærlighed og opmærksomhed.

Det virker jo lidt som om, at dette (kærlighed og opmærksomhed) ikke er tilfældet i SJK - og selvom der oprettes en støtteforening i SJK's regi, så skaffer det vel ikke VaGJ M1 en plads indendørs i Struer af den grund ?.
At tage imod tilbuddene, der tidligere er fremsat, om opbevaring af VaGJ M1 indendørs andetsteds udstiller jo måske på en måde SJK's uformåen, og dette motiverer vel også til på forhånd at afslå alle tilbud, med begrundelse om at de er "useriøse".

Men hvor seriøst er det lige fortsat at lade VaGJ M1 stå og rådne og ruste op, og på forhånd være afvisende på baggrund af en tro på andres uformåen og manglende interesse for VaGJ M1's ve og vel ?.
At Tommy bringer emnet op igen afspejler vel netop den store interesse - men på forhånd at betragte de mange andre aktører indenfor jernbanekredse her i Danmark, som netop læser/skriver med her på Jernbanen.dk som "useriøse", fremmer i hvert fald ingenting.
Jeg håber ikke at dette i sin yderste konsekvens fører til afbrænding af VaGJ M1, bare for at få ro og dække over, at tingene måske ikke fungerer i Struer - det ville jo netop kun være en bekræftelse heraf.
Så udvis selv seriøsitet i SJK og tag del i dialogen og lad være med at være afvisende på forhånd på baggrund af ovennævnte tro (eller af andre årsager), for bekymringen går på VaGJ M1's ve og vel og dens rolle som en værdig repræsentant for et stykke dansk industrikulturhistorie. Og så må - frit fra leveren - SJK selv ligge og rode med egne problemer - bare det ikke går ud over endnu et stykke historisk værdifuldt materiel.
At VaGJ M1 skal vansmægte udendørs under blafrende presenninger i SJK's regi er qua de hidtige reaktioner på diverse tilbud, en manglende dialog og en manglende åbenhed mildest talt bekymrende.
Så få fingrene ud - af ørerne - for der er mange gode og seriøse kræfter, der gerne hjælpe med til, at VaGJ M1 kan få en bedre skæbne - og det er ikke for at få SJK til at tabe ansigt - det vil kun ske, hvis det her fortsætter. Og endnu en "VNJ C20 sag", nu med VaGJ M1 i hovedrollen, vil SJK vist ikke kunne holde til.
Så lad os hellere være lidt konstruktive og seriøse og se at komme igang, sådan at det hele ikke bare drukner i ord og i at gå og tro noget forkert om hinanden.

VaGJ M 1

af QpoX ⌂, 12/4 2014, 17:49 (3677 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Synes stadig at man bør danne den bevaringsforening.
Men den skal ikke være en del af SJK, den skal være helt selvstændig (grundet kærligheden for vognen).
For man står meget stærkere overfor SJK i at finde en brugbar løsning.
At få VaGJ M1 indendørs er ikke det store problem. Man kan bygge et skur omkring den, hvor den står (est. pris 5-10.000Kr). Der kan blive noget papir arbejde med DSB og Struer kommune omkring det.
Der er jo intet om at private skal stå og banke på vognen for at få den i stand.
Bevaringsforeningen kan samle midler ind, via fonde og virksomheder og få sat opgaven ud til professionelle, en der kan ordne vognen og anden der kan ordne motor mv.
Men der kan også være i det klausul, at vognen kan lånes ud i x antal år for at blive sat i stand og den forening så kan bruge vognen efterfølgene.
Det er jo så en opgave i mellem SJK og bevaringsforeningen at finde ud af hvad man kan.

Uanset hvad så er vognen SJK's ejendom, med det klausul på.
Og det kan jo være at en bevaringsforening, overfor Berggrens arvinge kan få løftet de klausul. Så SJK slipper for den byrde med vognen.

VaGJ M 1 - sidste nyt marts 2016

af Salling, 19/3 2016, 19:21 (2970 dage siden) @ Tommy Nilsson

For ca. 2 år siden var der gang i en debat her om VaGJ M1. Den døde hen, og søgemaskinen viser ikke senere omtale af lokomotivet i dette forum.

Jeg faldt over denne gamle tråd ved et tilfælde, blev nysgerrig og skrev til Struer. (Mailadresserne på deres hjemmeside virker.) Her er svaret, som jeg fik lov til at viderebringe:

"Tak for din mail omkring VaGJ M1. Maskinen blev sidste år taget frem, og alle gamle overdækninger blev fjernet, samtidig kom den under fast tag i vores remise, hvor den har stået lige siden. Den er ved flere lejligheder blevet trukket ud, når vejret har været fint, så den kunne få noget luft indvendig, da vi har åbnet den.

Vi har samtidig foretaget en større oprydning inde i den, da der med årene var samlet mange ting, også noget det ikke hørte til M1, dette arbejde pågår stadig da vi meget grundig vurderer hver ting, og om det er noget der skal gemmes eller smides ud, især om det er noget der tilhører M1.

Og ja, vores konto til netop dette lokomotiv er stadig åben, og der kommer da lidt ind med mellemrum, vi er glade for alle beløb og lader stille og roligt kontoen vokse, og håber med tiden at vi kan begynde at renovere noget på den. I første omgang bliver det nok gulvet der flere steder er blevet lidt mørt. Vi var i første omgang mest bange for taget, men da vi kom derop, kunne vi konstatere, at det ikke er så svært medtaget, som vi i første omgang troede.

Det er da godt at høre at der er nogle der stadig tænker på den, og du er da velkommen til at sprede denne mail, hvis du kender andre der er interesseret i at følge med i, hvad der sker og måske vil give et bidag.

Du har så ganske ret vi har ikke gjort så meget ud af reklamen, men som du også selv påpeger, at er der jo så meget andet."

Nummeret på kontoen til renovering af VaGJ M1 kan findes på deres hjemmeside, www.struerjernbaneklub.dk.

Jeg er i øvrigt hverken medlem eller på anden måde part i sagen, jeg viderebringer bare oplysningen.

Vh, Per

VaGJ M 1 - sidste nyt marts 2016

af re20000, 19/3 2016, 21:17 (2970 dage siden) @ Salling

Hej Per

Dejligt med "opfølgende journalistik" og dejligt at der bliver passet på den gamle dame. Efterhånden skal der nok blive noget ud af den, man bør dog huske på at Ting Tager Tid. En erfaring de fleste aktive veterantogsfolk har gjort.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak