Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af Flemming, 17/4 2014, 18:32 (3661 dage siden)

Union Pacific besluttede sig i 2013 for at restaurere eet af deres tidligere Big Boy lokomotiver med henblik på at kunne idriftsætte lokomotivet i forbindelse med den transkontinentale jernbanes 150 års jubilæum i 2019 (The Golden Spike - Ogden/Promontory Point). (Er tidligere kort omtalt i en tråd).

Valget faldt på UP 4014, som siden 1961 har været en seværdighed ved RailGiants Museum i Pomona, Californien, idet klimaet i Californien har bevaret lokomotivet næsten intakt gennem årene. Ulempen ved at vælge dette lokomotiv har været, at der ikke længere var sporforbindelse fra museet til jernbanenettet, hvorfor UP´s dampafdeling med Ed Dickens i spidsen forberedte flytningen af UP 4014 i efteråret 2013. Det skulle vise sig, at eksempelvis lejerne på lokomotivet var i samme velsmurte stand i lighed med, da lokomotivet blev anbragt på museet i 1961.

En forudsætning for at kunne flytte lokomotivet var etableringen af ca. 2 km spor hen over en større parkeringsplads frem til den nuværende Metro-Link jernbanelinie. Dette skete ved at lægge interimistiske sporrammer bag lokomotivet og trække lokomotivet baglæns (med en gummiged) henover sporrammerne for efterfølgende at flytte de frigjorte sporrammer foran lokomotivet om bagved og fortsætte således, til arbejdsholdet nåede Metro-Links spor.

Den 27. januar i år tidligt om morgenen opnåede UP 4014 atter kontakt med det nationale jernbanesystem, hvorefter lokomotivet blev trukket til UP´s værksteder i Colton under stor bevågenhed af den lokale befolkning og mange jernbaneentusiater.

Der har været stor interesse for, hvornår UP ville transportere lokomotivet videre til Cheyenne i Wyoming, og hvilken rute man ville vælge. Up har bevidst valgt at udsætte den videre transport til dette forår, så man ikke havnede i sneproblemer med det enorme lokomotiv. Ruten og "køreplanen" er nu offentliggjort og jeg vedlægger linket her: http://t.co/IufXIH3mPn

Endvidere seneste nyt fra Ed Dickens i dette link: http://t.co/kzZcMu8j9b

Up har valgt at transportere lokomotivet ad egne skinner på en stor del af strækningen til Salt Lake City og videre over den legendariske Sherman Hill i "The Black Mountains" til dampdepotet i Cheyenne, hvor lokomotivet skal restaureres og ombygges til oliefyring. Lokomotivet er stokerfyret, og UP har ikke tidligere haft succes med oliefyring af Big Boy-typen, men årsagen blev angivet til, at man anvendte for få brændere, så varmen ikke fordelte sig tilstrækkeligt i fyrkassen.

Et TV-produktionsselskab havde for nogle år siden planer om at restaurere UP 4018, men måtte opgive på grund af de omfattende omkostninger.

Man må nøgterne konstatere, at hvis nogen kan lykkes med dette projekt, er det Union Pacific, som både har den fornødne kapital og en fantastisk dygtig "steam crew" i Cheyenne. Spændende at følge projektet.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af caprani, 19/4 2014, 10:43 (3660 dage siden) @ Flemming

Jeg var netop i Pomona/Fairplex i januar. Jeg havde heldet at blive inviteret indenfor og kigge. Billeder af blandt andet dette HER

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af Niels Munch, 19/4 2014, 12:28 (3660 dage siden) @ caprani

Er man ikke på Fjæsen, må man åbenbart undvære.

V.h.
N.

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 19/4 2014, 13:06 (3660 dage siden) @ Niels Munch

Er man ikke på Fjæsen, må man åbenbart undvære.

Det er lidt beskæmmende når folk ikke kan tænke så langt.

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af caprani, 20/4 2014, 09:00 (3659 dage siden) @ Erik Olsen

Om det er på Facebook eller ej burde være ligegyldigt, da opslaget er offentligt og dermed burde kunne ses af alle uanset om man besidder en profil derinde eller ej (eller er logget ind).
SÅ langt er der tænkt. Godt man igen blev mindet om, hvorfor man normalt ikke gider at opslå noget herinde..........

Det virkede igår da jeg postede det, men nu virker det heller ikke hér. Mystisk.

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af caprani, 20/4 2014, 09:16 (3659 dage siden) @ caprani

[image][image]
[image][image][image][image][image][image]
[image][image]

Fortsættes........

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af caprani, 20/4 2014, 09:19 (3659 dage siden) @ caprani

....fortsat:

[image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af Steffen Dresler, 20/4 2014, 11:21 (3659 dage siden) @ caprani

Go´næsten middag Caprani!

Interessante billeder en af "stor dreng". Ja, det bliver spændende at se (og høre) når den kommer ud på Sherman-hill med stor belastning!

Når man se delene forstår man virkelig at der er tale om noget teknisk fantastisk. Bare det at holde det kolossale damptryk gennem de leddelte kraftdamprør til forreste dampmaskine er et under. Og når man se dit billede af fyrkassen kan man jo godt forstå, at der hurtigt omkring midten af 1920´erne blev indført en lov om, at lokomotiver af en vis størrelse SKULLE have en "stoker" eller lignende indfyringsmekanisme. Det er jo UMULIGT at kaste til baghjørnerne uanset, hvor stor så eller fyrdøren end måtte være.

Lige et sp.? Er "Murbuen" i (næsten) hele fyrkassens længde? Det ligner jo en hel "hems":-)

Nå, endnu engang tak forbillederne og forhåbentlig fortsat god påske

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af caprani, 20/4 2014, 13:04 (3659 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´næsten middag Caprani!

Interessante billeder en af "stor dreng". Ja, det bliver spændende at se (og høre) når den kommer ud på Sherman-hill med stor belastning!

Når man se delene forstår man virkelig at der er tale om noget teknisk fantastisk. Bare det at holde det kolossale damptryk gennem de leddelte kraftdamprør til forreste dampmaskine er et under. Og når man se dit billede af fyrkassen kan man jo godt forstå, at der hurtigt omkring midten af 1920´erne blev indført en lov om, at lokomotiver af en vis størrelse SKULLE have en "stoker" eller lignende indfyringsmekanisme. Det er jo UMULIGT at kaste til baghjørnerne uanset, hvor stor så eller fyrdøren end måtte være.

Lige et sp.? Er "Murbuen" i (næsten) hele fyrkassens længde? Det ligner jo en hel "hems":-)

Nå, endnu engang tak forbillederne og forhåbentlig fortsat god påske

Hej Steffen.

Jeg er ikke helt sikkert på hvordan de dér "firebricks" er tænkt at skulle ligge derinde. Som man ser ligger der også nogle og roder på gulvet i fyrkassen (som min blitz ikke engang rigtigt kunne nå hen til bagvæggen af).

Stokeren bliver lidt overflødig når maskinen bliver driftsklar. De påtænker at ombygge den til oliefyring (ligesom Challenger 3985), men derudover ville en styrke på 8 mand ikke (som du skriver) kunne håndfyre en Big Boy. Jeg mener at have hørt engang, at den kunne tømme en hel tender, (28) tons kul på 1 1/2 time når den anstrengte sig. Det kan vel ikke engang 12 mand skovle, om de så kunne nå ned til bagvæggen i fyrkassen eller ej ;-)

God påske og god søndag i lige måde.

-Klaus Caprani

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af Thorbjørn, Kbh Ø, 20/4 2014, 13:49 (3659 dage siden) @ caprani

Her er en beretning på engelsk om Big Boy, hvor der bl.a. fortælles at den blev bragt hjem med defekt stoker, håndfyret af 2 mand, der skovlede kullet ind på fordelerpladen, hvorefter dampstråler fordelte kullet i fyrkassen
http://www.steamlocomotive.com/bigboy/?page=up

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af caprani, 20/4 2014, 15:57 (3658 dage siden) @ Thorbjørn

Ja de må da i dén grad have haft deres at se til. Hver mand må have flyttet mindst 4 tons kul i timen eller noget i dén retning for at få det til at fungere.

Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af Dampfmeisteren ⌂, 21/4 2014, 21:10 (3657 dage siden) @ caprani

Ja de må da i dén grad have haft deres at se til. Hver mand må have flyttet mindst 4 tons kul i timen eller noget i dén retning for at få det til at fungere.

Bemærk at der står at toget blev frakoblet og lokomotivet kørte alene tilbage til Laramie.
Så bliver opgaven noget mindre :-)

Flotte billeder tidligere i tråden. Dejligt at du blev inviteret indenfor.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak