Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Jesper KD, Nørrebro, 16/7 2015, 16:57 (3208 dage siden)

Kære alle

Er der nogen af jer, som kan hjælpe med de præcise datoer for, hvornår de nedennævnte stationer blev åbnet/lukket m.v. På forhånd mange tak!

Kystbanen
Kystbanen åbnede 2.8.1897 Østerbro-Helsingør, men forinden var Nordbanen via Hillerød og Klampenborgbanen åbnet.

Hvornår fik Kystbanen stop i Charlottenlund?
Er det korrekt, at Kystbanen efter 15.5.28 ikke stoppede i Hellerup og Ordrup samtidig med at 3. og 4. spor København H-Klampenborg blev ibrugtaget? Ordrup st. var blevet åbnet 1.7.24. Kystbanen fik først atter stop i Hellerup på nogle ture fra 2.6.91.

Amagerbanen
Mine primære kilder er http://evp.dk/index.php?page=stationer---amagerbro---oresundsvej (og andre undersider på evp.dk) og Damptog til Dragør - Amagerbanens historie. Birger Wilcke. Banebøger 1986

Der er uoverensstemmelser i de to kilder mht. km-afstandene fra Amagerbro st. Kan nogen fortælle, hvad der er korrekt?
Amagerbro (Amagerbanens personbanegård) (0,0 km)-Øresundsvej (2,5 km [EVP.DK] el. 2,4 km [ABD])-Engvej trinbræt (3,5 km [EVP.DK] el. 3,3 km [ABD])-Saltværksvej trinbræt (5,3 km [EVP.DK] el. 5,2 km [ABD])-Kastrup (6,1 km [EVP.DK] el. 5,7 km [ABD])-Tømmerup (8,1 km [ABD s. 47+55+EVP.DK] el. 8,3 km [ABD s. 41])-St. Magleby (10,0 km)-Dragør (12,0 km)

08 Syrevej st. (4,5 km [ABD s. 36+EVP.DK] el. 4,6 km [ABD s. 55]) åbnet. Kan datoen og km-afstanden præciseres? Tak!
09 [ABD s. 38] el. 08 [ABD s. 47] Saltværksvej trinbræt nedlagt. Kan datoen/årstallet præciseres?
Hvornår blev Amagerbanen overtaget af DSB? Jeg har set tre forskellige datoer! 1.6.75 [http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/privatbanerne_rsp.asp? searchkeyword=amagerbanen], 1.10.74 [Damptog til Dragør s. 78] el. 1.10.75 [Kort og godt om danske jernbaner. Niels Jensen. Aschehoug Dansk Forlag 1999 s. 88]). Bustrafikken blev overtaget af HT 1.10.74.
Hvornår blev Amagerbanen helt nedlagt? 95 [http://www.farallon.dk/dokuwiki/doku.php?id=jernbaner: amagerbanen&s%5b%5d=amagerbanen] el. 94 [Kort og godt om danske jernbaner s. 88]?

Køge-Ringsted Jernbane
For denne jernbane, som blev oprettet 3.8.17 og nedlagt 1.4.63, efterlyser jeg blot præciseringer af datoer, hvor jeg kun kender årstallene. Min primære kilde er Køge-Ringsted Jernbane. Thomas Nørgaard Olesen. Dansk Jernbane-Klub 2004:

1929 (hvornår?): Københavnsvej trinbræt (1,0 km), Ølbyvej trinbræt (1,7 km), Aasen trinbræt (3,0), Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km), Ny Lellinge trinbræt (7,6 km), Vemmedrup trinbræt (8,9 km), Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km), Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km), Græsmarksvej trinbræt (12,9 km), Gørslevgård trinbræt (14,2 km), Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km), Enghave trinbræt (18,4 km), Ottestrup trinbræt (22,0 km), Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km), Mosevej trinbræt (23,7 km), Fredsgårde trinbræt (24,9 km), Allikegårde trinbræt (27,7 km) og Tolstrupvej trinbræt (30,6 km) oprettet.
1940 (hvornår?): Ølbyvej trinbræt, Vemmedrup trinbræt, Græsmarksvej trinbræt, Gørslevgård trinbræt, Gørslev Vænge trinbræt, Enghave trinbræt, Prøvegårdsvej trinbræt og Mosevej trinbræt nedlagt [KRJ s. 56].

Midtbanen
Midtbanen, der på sit længste tidspunkt kørte Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund, men aldrig kom helt til Hillerød, blev nedlagt allerede 15.5.36 på strækningen Ringsted-Frederikssund. Min primære kilde er Midtbanen. (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederiks¬sund-(Hillerød). Peer Thomassen. Eget forlag 1977, men nogle oplysninger herunder stammer fra Jernbanehistorisk Årbog 2003:

6.6.29 [JHÅ03 s. 40] (evt. 1.10.29 [MB s. 108+MBL s. 36]) Kalvøvej trinbræt (83,2 km) åbnet. Her er to modstridende kilder. Hvilken oplysning er korrekt?
1.7.29 [JHÅ03 s. 40] (evt. 1.10.29 [MB s. 103+MBL s. 35]) Bonderup trinbræt (72,2 km) åbnet. Her er to modstridende kilder. Hvilken oplysning er korrekt?

Det var en række spørgsmål. Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg ikke har kunnet finde oplysningerne trods opslag i en række bøger og søgning på internettet! På forhånd tusind tak for hjælpen!

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/7 2015, 18:52 (3208 dage siden) @ Jesper KD

Kære alle

Er der nogen af jer, som kan hjælpe med de præcise datoer for, hvornår de nedennævnte stationer blev åbnet/lukket m.v. På forhånd mange tak!

(...)
Der er uoverensstemmelser i de to kilder mht. km-afstandene fra Amagerbro st. Kan nogen fortælle, hvad der er korrekt?
Amagerbro (Amagerbanens personbanegård) (0,0 km)-Øresundsvej (2,5 km [EVP.DK] el. 2,4 km [ABD])-Engvej trinbræt (3,5 km [EVP.DK] el. 3,3 km [ABD])-Saltværksvej trinbræt (5,3 km [EVP.DK] el. 5,2 km [ABD])-Kastrup (6,1 km [EVP.DK] el. 5,7 km [ABD])-Tømmerup (8,1 km [ABD s. 47+55+EVP.DK] el. 8,3 km [ABD s. 41])-St. Magleby (10,0 km)-Dragør (12,0 km)

08 Syrevej st. (4,5 km [ABD s. 36+EVP.DK] el. 4,6 km [ABD s. 55]) åbnet. Kan datoen og km-afstanden præciseres? Tak!
09 [ABD s. 38] el. 08 [ABD s. 47] Saltværksvej trinbræt nedlagt. Kan datoen/årstallet præciseres?
Hvornår blev Amagerbanen overtaget af DSB? Jeg har set tre forskellige datoer! 1.6.75 [http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/privatbanerne_rsp.asp? searchkeyword=amagerbanen], 1.10.74 [Damptog til Dragør s. 78] el. 1.10.75 [Kort og godt om danske jernbaner. Niels Jensen. Aschehoug Dansk Forlag 1999 s. 88]). Bustrafikken blev overtaget af HT 1.10.74.
Hvornår blev Amagerbanen helt nedlagt? 95 [http://www.farallon.dk/dokuwiki/doku.php?id=jernbaner: amagerbanen&s%5b%5d=amagerbanen] el. 94 [Kort og godt om danske jernbaner s. 88]?
(...)


--------------------------------------

Hej Jesper.

Måske kan jeg kaste en smule lys over Amagerbanens km-afstande:

Som det vil kunne ses, har jeg afstandene fra Amagerbanens stationsskilte, der opgav afstandene til begge endestationer - Så det burde vel ikke kunne være rigtigere :-)

Af et lille køreplansudsnit på min "side" kan tre afstande ses: Amagerbro 0.0, Kastrup 5,7 Dragør 12.0.

Hertil kan jeg føje, at vist mindst een af jernbanehistorisk.dk´s faste læsere kan føje et godt eksempel på, at selv banernes egne oplysninger kan være alt fra mangelfulde til direkte forkerte.

Netop vedr. Amagerbanen kastede jeg mig for nogle år siden ind i en "historie" omkring et par amagerbanevogne. Det var ret umuligt at nå til den fulde sandhed, og hvem der her omkring emnet gav de fleste rigtige/forkerte oplysninger, skal jeg lade være usagt - men adskilligt passede ikke sammen.

Hvor har man så sine oplysninger fra, hvem har og hvor mange gange har materialet været bearbejdet inden en ny læser ser på det. En km.afstand med decimal kan afrundes op eller ned -- hvem gør hvad ???

For AB´s vedkommende har den jo også haft udgangsstationer i årenes løb. Om det har sat sig spor i km-afstandene i køreplaner m.v. ved jeg ikke, men -ret beset- har man jo ikke kunnet tillade sig at tage betaling for mere end den kørte afstand (og så er der jo noget med km-afstande).

Må jeg prøve med et andet lille eksempel:

Vognfabrikken "Vagenia" bygger to vogne til privatbanerne Grumløse-Sønder Nidelse Jernbane og Grønnemose-Bøgeskov Jernbane.
Hvor mange vogne kørte ud af fabriksporten ???

Det er ikke altid lige nemt at skrive en "ædruelig" artikel (hjemmeside) om den slags.

AB/DSB-overtagelsen ser man flere datoer på. Her på siddende ... har jeg ikke lige den (mest) rigtige.

Nedlæggelse. Da jeg for efterhånden nogle år siden -vel omkring 2000-05- hørte om det sidst, var den vist endnu ikke officielt nedlagt (vedtaget i Folketinget). Om den er det nu eller om den skal være det i vore dage, har jeg ikke fulgt med i.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=amagerbanen

[image]

.

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Niels Munch, 16/7 2015, 20:07 (3208 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nedlæggelse. Da jeg for efterhånden nogle år siden -vel omkring 2000-05- hørte om det sidst, var den vist endnu ikke officielt nedlagt (vedtaget i Folketinget). Om den er det nu eller om den skal være det i vore dage, har jeg ikke fulgt med i.


Hej Erik,

Jeg har ikke boget den i lovene, hvilket er min fejl. Men var det ikke sådan, at staten indskød Amagerbanearealerne i Metroselskabet m.h.p. anlæg af Østamagerbanen?

Så er banen jo ikke nedlagt.

Det var i hvert fald Metroselskabet, Østbanen traf aftale med, da vi hentede de gode 37 kg/m sporrammer fra havnebanen i Kasteup.

M.v.h.
Niels

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/7 2015, 20:19 (3208 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Desværre kan jeg næppe her komme det nærmere end det allerede skrevne, men en os begge bekendt medarbejder ved Metroselskabet oplyste mig -som jeg husker det omkring 2000-05- at dengang var den (AB) ikke nedlagt.

Vedkommende kan naturligvis spørges igen - det gør jeg gerne, men alt et jo ferielukket i denne tid.
:-)

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=amagerbanen

[image]

.

Avatar

Kastrup havnebane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/7 2015, 19:10 (3207 dage siden) @ Niels Munch

Det var i hvert fald Metroselskabet, Østbanen traf aftale med, da vi hentede de gode 37 kg/m sporrammer fra havnebanen i Kasteup.


Kære Niels

Der dukker næsten dagligt guldkorn op her på siden - enten i form af billeder eller oplysninger. Jeg vil tillade mig at definere dig som primærkilde og referere oplysningen på www.havnebaner.dk.

Bedste hilsner - og tak

Thomas

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/7 2015, 12:35 (3207 dage siden) @ Jesper KD

(...)
Køge-Ringsted Jernbane
For denne jernbane, som blev oprettet 3.8.17 og nedlagt 1.4.63, efterlyser jeg blot præciseringer af datoer, hvor jeg kun kender årstallene. Min primære kilde er Køge-Ringsted Jernbane. Thomas Nørgaard Olesen. Dansk Jernbane-Klub 2004:

1929 (hvornår?): Københavnsvej trinbræt (1,0 km), Ølbyvej trinbræt (1,7 km), Aasen trinbræt (3,0), Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km), Ny Lellinge trinbræt (7,6 km), Vemmedrup trinbræt (8,9 km), Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km), Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km), Græsmarksvej trinbræt (12,9 km), Gørslevgård trinbræt (14,2 km), Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km), Enghave trinbræt (18,4 km), Ottestrup trinbræt (22,0 km), Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km), Mosevej trinbræt (23,7 km), Fredsgårde trinbræt (24,9 km), Allikegårde trinbræt (27,7 km) og Tolstrupvej trinbræt (30,6 km) oprettet.
1940 (hvornår?): Ølbyvej trinbræt, Vemmedrup trinbræt, Græsmarksvej trinbræt, Gørslevgård trinbræt, Gørslev Vænge trinbræt, Enghave trinbræt, Prøvegårdsvej trinbræt og Mosevej trinbræt nedlagt [KRJ s. 56].
(...)

Det var en række spørgsmål. Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg ikke har kunnet finde oplysningerne trods opslag i en række bøger og søgning på internettet! På forhånd tusind tak for hjælpen!

----------------------

Hej.

Lige et par scanninger af KRB-køreplaner med km-afstande.

[image]
Sommerkøreplan 1939.
.

[image]
Køreplan gældende fra 15. maj 1944.
.

[image]
Sommerkøreplan 1951.
.


Her er de to første med een decimal, mens den sidste uden decimaler. Her er vel allerede en af de første store fejlmuligheder -- nogle mennesker stryger bare decimalen, andre benytter de almindelige regler: ",5" og nedefter bortkastes, ",6" og opefter forhøjes.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=koge-ringsted-jernbane

[image]

.

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 17/7 2015, 15:19 (3207 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej

Hvis man benytter kilometerangivelser fra Togplan ("den blå") eller Danmarks Rejseforbindelser ("den grønne") på statsbanestrækninger skal man være opmærksom på at det ikke er geografiske kilometer men tarifkilometer der angives.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Jesper KD, Nørrebro, 17/7 2015, 20:48 (3207 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Kære Erik, Niels, Thomas og Lars
Tak for mange gode tilføjelser. Kan forstå at opgørelsen af km-afstande er mere tricky, end jeg lige havde forestillet mig.
Erik, du vedhæftede planer for KRJ fra 1939, 44 og 51. Jeg undrer mig over, at kun de 12 oprindelige stationer, som blev åbnet i 1917, er nævnt, men ikke de 18 ekstra trinbræt, som blev oprettet i 1929, og hvoraf 8 atter blev nedlagt i 1940...
Mvh. Jesper

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/7 2015, 21:53 (3207 dage siden) @ Jesper KD

Kære Erik, Niels, Thomas og Lars
Tak for mange gode tilføjelser. Kan forstå at opgørelsen af km-afstande er mere tricky, end jeg lige havde forestillet mig.
Erik, du vedhæftede planer for KRJ fra 1939, 44 og 51. Jeg undrer mig over, at kun de 12 oprindelige stationer, som blev åbnet i 1917, er nævnt, men ikke de 18 ekstra trinbræt, som blev oprettet i 1929, og hvoraf 8 atter blev nedlagt i 1940...
Mvh. Jesper

-----------------------

Hej Jesper.

Dit spørgsmål / din undren bør Du vel egentlig rette til Køge-Ringsted Jernbane ;-) vi/jeg kunne/kan jo kun benytte det, der til enhver tid er tilgængeligt. Det bliver til gengæld mere og mere, som tiden går.

Du skal nok få din sag for, når den tid kommer, hvor Du lægger noget ud ;-)

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Jesper KD, Nørrebro, 18/7 2015, 14:47 (3206 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik, Niels, Thomas og Lars
Tak for mange gode tilføjelser. Kan forstå at opgørelsen af km-afstande er mere tricky, end jeg lige havde forestillet mig.
Erik, du vedhæftede planer for KRJ fra 1939, 44 og 51. Jeg undrer mig over, at kun de 12 oprindelige stationer, som blev åbnet i 1917, er nævnt, men ikke de 18 ekstra trinbræt, som blev oprettet i 1929, og hvoraf 8 atter blev nedlagt i 1940...
Mvh. Jesper


-----------------------

Hej Jesper.

Dit spørgsmål / din undren bør Du vel egentlig rette til Køge-Ringsted Jernbane ;-) vi/jeg kunne/kan jo kun benytte det, der til enhver tid er tilgængeligt. Det bliver til gengæld mere og mere, som tiden går.

Du skal nok få din sag for, når den tid kommer, hvor Du lægger noget ud ;-)

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Hehehe. Jeg synes nu også, jeg har fået min sag for et par gange - men det er jo også det, som gør én klogere. Det var nu også mere en undren over KRJs køreplan end noget andet. Og tak fordi du i et andet indlæg forsøger at få afklaringen af mine spørgsmål "tilbage på sporet".

mvh. Jesper

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/7 2015, 21:41 (3207 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Hvis man benytter kilometerangivelser fra Togplan ("den blå") eller Danmarks Rejseforbindelser ("den grønne") på statsbanestrækninger skal man være opmærksom på at det ikke er geografiske kilometer men tarifkilometer der angives.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

-----------------------------

Hej.

Ja, --det har Lars ret i (DSB-strækninger) - og det er da også anført i bemærkningerne foran i køreplanerne:

DSB-tjenestekøreplan -1933- København-Korsør (ikke "tarif-kilometer"):
[image]
København-Korsør: 110 km.

----------------

Person-køreplan (Danmarks Rejseforbindelser) 1960-61:
[image]
København-Korsør: 114 "tarif"-km.

----------------

DSB-tjenestekøreplan -1973/74:
[image]
København-Korsør: 110 km.

.
. . . og så alligevel ikke:

.
Person-køreplan (Danmarks Rejseforbindelser) 1973:
[image]
København-Korsør: 110 "tarif"-km.

Derfor vil jeg stadig holde på, at det er noget af en opgave, at skrive alt rigtigt / så "det holder vand" i alle henseender. Hertil skal man huske, at "i vore dage" kan man finde næsten alt på nettet - det kunne man ikke "i gamle dage" og heller ikke i hjemmesidernes første år.

Det må vel også erindres, at da -f. eks.- mine første hjemmesider blev lagt ud, havde -formentlig- hverken jeg eller mange andre, anelser om, hvad det skulle ende med ----------- og det har vi stadig ikke.

Jeg har ikke kontrolleret samtlige DSB-strækninger (de følger vel samme skema (???), og slet ikke alle privatbaner. De plejer til gengæld at følge de "geografiske" kilometer.

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Avatar

Noget om kilometrering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/7 2015, 22:22 (3207 dage siden) @ Jesper KD

Jeg kan kun tilslutte mig Eriks bemærkninger.

Vi har tidligere drøftet emnerne kilometrering, anlægsstationer mv. Det er en helt "videnskab" og kunne kaste en længere artikel af sig.

De ældste, af de strækninger jeg interesserer mig for, er Randers-Aalborg, der er anlagt som den sidste af 1861-lovens jysk-fynske baner og åbnet i 1869. Strækningen er anlagt af engelske entreprenører.

Det kræver noget holden-tungen-lige-i-munden at holde styr på anlægsstationer, engelske mil, danske mil, kilometer målt fra Fredericia gammel station og kilometer målt fra Fredericia ny station, kilometer i tjenestekøreplanerne og (tarif)kilometer i publikumskøreplanerne.

Den nævnte strækning er blevet rettet ud mindst 7 steder (Randers-Svejstrup, Handest Grusgrav-Øls, Onsild-Hobro, Hobro-Doense (2 steder), Skørping-Støvring og lokalt i Aalborg). I øvrigt kan tilføjes, at strækningen Støvring-Skørping er kortere end strækningen Skørping-Støvring.

Jeg har et eller andet sted i den usorterede del af mit arkiv affotograferinger af sagsakter udarbejdet af en ingeniør, der i kolonneform forsøgte at opstille ovenstående oplysninger for strækningen Randers-Aalborg. Som jeg umiddelbart husker det, gav han op et eller andet sted "undervejs".

Problemet er især, hvorledes man håndterer udretningen af strækningerne. Hvis man på grund af omlægning afkorter en strækning med f. eks. 800 meter, begynder man ikke at flytte alle kilometerstenene på "den anden side af gerningsstedet". Man indlægger i stedet administrativt en "fejlstation" og fastslår f. eks., at afstanden mellem km 21,0 og 22,0 er 0,2 km.

Afslutningsvist: Erik nævner et eller andet sted, at afrundingsreglerne var/er 1-5 "ned ad" og 6-9 "op ad". Jeg mindes at have lært 1-4 "ned ad" og 5-9 "op ad"? Men det er måske historisk betinget?
Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Noget om kilometrering

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 17/7 2015, 22:27 (3207 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Afslutningsvist: Erik nævner et eller andet sted, at afrundingsreglerne var/er 1-5 "ned ad" og 6-9 "op ad". Jeg mindes at have lært 1-4 "ned ad" og 5-9 "op ad"? Men det er måske historisk betinget?

Næh, sandheden er nærmere den du nævner. Det er lidt tydeligere med en decimal mere.
0,01-0,49 rundes ned til 0, 0,50-0,99 rundes op til 1.

Noget om afrunding.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/7 2015, 01:55 (3207 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kan kun tilslutte mig Eriks bemærkninger.

(...)
Afslutningsvist: Erik nævner et eller andet sted, at afrundingsreglerne var/er 1-5 "ned ad" og 6-9 "op ad". Jeg mindes at have lært 1-4 "ned ad" og 5-9 "op ad"? Men det er måske historisk betinget?
Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

--------------------------

Her ser vi endnu et eksempel på alle de fejl, der kan begås.

EVP´s tekst:
"Her er de to første med een decimal, mens den sidste uden decimaler. Her er vel allerede en af de første store fejlmuligheder -- nogle mennesker stryger bare decimalen, andre benytter de almindelige regler: ",5" og nedefter bortkastes, ",6" og opefter forhøjes."

Måske udtrykte jeg min lige lovlig "firkantet", men nedenstående udsnit af afrundingsregler dækker vist netop det, jeg mente:

"Afrunding til helt tal: 5,23 ~ 5 - Fordi 2 er under 5 og skal derfor ikke rundes op. 13,65 ~ 14 - Fordi 6 er over 5 og skal derfor rundes op. 6,5 ~ 7 - Fordi 5 er 5 og skal derfor rundes op."

( http://www.matematikbanken.dk/page/enkel/Afrunding/259 )

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/7 2015, 13:32 (3206 dage siden) @ Jesper KD

Kære alle

Er der nogen af jer, som kan hjælpe med de præcise datoer for, hvornår de nedennævnte stationer blev åbnet/lukket m.v. På forhånd mange tak!

Kystbanen
Kystbanen åbnede 2.8.1897 Østerbro-Helsingør, men forinden var Nordbanen via Hillerød og Klampenborgbanen åbnet.

Hvornår fik Kystbanen stop i Charlottenlund?
Er det korrekt, at Kystbanen efter 15.5.28 ikke stoppede i Hellerup og Ordrup samtidig med at 3. og 4. spor København H-Klampenborg blev ibrugtaget? Ordrup st. var blevet åbnet 1.7.24. Kystbanen fik først atter stop i Hellerup på nogle ture fra 2.6.91.

Amagerbanen
Mine primære kilder er http://evp.dk/index.php?page=stationer---amagerbro---oresundsvej (og andre undersider på evp.dk) og Damptog til Dragør - Amagerbanens historie. Birger Wilcke. Banebøger 1986

Der er uoverensstemmelser i de to kilder mht. km-afstandene fra Amagerbro st. Kan nogen fortælle, hvad der er korrekt?
Amagerbro (Amagerbanens personbanegård) (0,0 km)-Øresundsvej (2,5 km [EVP.DK] el. 2,4 km [ABD])-Engvej trinbræt (3,5 km [EVP.DK] el. 3,3 km [ABD])-Saltværksvej trinbræt (5,3 km [EVP.DK] el. 5,2 km [ABD])-Kastrup (6,1 km [EVP.DK] el. 5,7 km [ABD])-Tømmerup (8,1 km [ABD s. 47+55+EVP.DK] el. 8,3 km [ABD s. 41])-St. Magleby (10,0 km)-Dragør (12,0 km)

08 Syrevej st. (4,5 km [ABD s. 36+EVP.DK] el. 4,6 km [ABD s. 55]) åbnet. Kan datoen og km-afstanden præciseres? Tak!
09 [ABD s. 38] el. 08 [ABD s. 47] Saltværksvej trinbræt nedlagt. Kan datoen/årstallet præciseres?
Hvornår blev Amagerbanen overtaget af DSB? Jeg har set tre forskellige datoer! 1.6.75 [http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/privatbanerne_rsp.asp? searchkeyword=amagerbanen], 1.10.74 [Damptog til Dragør s. 78] el. 1.10.75 [Kort og godt om danske jernbaner. Niels Jensen. Aschehoug Dansk Forlag 1999 s. 88]). Bustrafikken blev overtaget af HT 1.10.74.
Hvornår blev Amagerbanen helt nedlagt? 95 [http://www.farallon.dk/dokuwiki/doku.php?id=jernbaner: amagerbanen&s%5b%5d=amagerbanen] el. 94 [Kort og godt om danske jernbaner s. 88]?

Køge-Ringsted Jernbane
For denne jernbane, som blev oprettet 3.8.17 og nedlagt 1.4.63, efterlyser jeg blot præciseringer af datoer, hvor jeg kun kender årstallene. Min primære kilde er Køge-Ringsted Jernbane. Thomas Nørgaard Olesen. Dansk Jernbane-Klub 2004:

1929 (hvornår?): Københavnsvej trinbræt (1,0 km), Ølbyvej trinbræt (1,7 km), Aasen trinbræt (3,0), Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (4,4 km), Ny Lellinge trinbræt (7,6 km), Vemmedrup trinbræt (8,9 km), Lundsgårdsvej trinbræt (9,4 km), Bjæverskov Mølle trinbræt (12,2 km), Græsmarksvej trinbræt (12,9 km), Gørslevgård trinbræt (14,2 km), Gørslev Vænge trinbræt (16,0 km), Enghave trinbræt (18,4 km), Ottestrup trinbræt (22,0 km), Prøvegårdsvej trinbræt (22,5 km), Mosevej trinbræt (23,7 km), Fredsgårde trinbræt (24,9 km), Allikegårde trinbræt (27,7 km) og Tolstrupvej trinbræt (30,6 km) oprettet.
1940 (hvornår?): Ølbyvej trinbræt, Vemmedrup trinbræt, Græsmarksvej trinbræt, Gørslevgård trinbræt, Gørslev Vænge trinbræt, Enghave trinbræt, Prøvegårdsvej trinbræt og Mosevej trinbræt nedlagt [KRJ s. 56].

Midtbanen
Midtbanen, der på sit længste tidspunkt kørte Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederikssund, men aldrig kom helt til Hillerød, blev nedlagt allerede 15.5.36 på strækningen Ringsted-Frederikssund. Min primære kilde er Midtbanen. (Karrebæksminde)-Næstved-Ringsted-Hvalsø-Frederiks¬sund-(Hillerød). Peer Thomassen. Eget forlag 1977, men nogle oplysninger herunder stammer fra Jernbanehistorisk Årbog 2003:

6.6.29 [JHÅ03 s. 40] (evt. 1.10.29 [MB s. 108+MBL s. 36]) Kalvøvej trinbræt (83,2 km) åbnet. Her er to modstridende kilder. Hvilken oplysning er korrekt?
1.7.29 [JHÅ03 s. 40] (evt. 1.10.29 [MB s. 103+MBL s. 35]) Bonderup trinbræt (72,2 km) åbnet. Her er to modstridende kilder. Hvilken oplysning er korrekt?

Det var en række spørgsmål. Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg ikke har kunnet finde oplysningerne trods opslag i en række bøger og søgning på internettet! På forhånd tusind tak for hjælpen!

-----------------------

Ikke et svar, --men desværre blev Jespers spørgsmål lettere afsporet pga. div. afrundingsregler.
Lad os bringe det egentlige spørgsmål på banen igen.

Kan andre evt. hjælpe Jesper ???

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Kyst/Amager/Midtbanen/KRJ: Datoer for stationsåbninger m.v.

af Jesper KD, Nørrebro, 19/7 2015, 19:54 (3205 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ikke et svar, --men desværre blev Jespers spørgsmål lettere afsporet pga. div. afrundingsregler.
Lad os bringe det egentlige spørgsmål på banen igen.

Kan andre evt. hjælpe Jesper ???

Erik V.
www.evp.dk

Tak - Det ville være skønt, hvis nogen kan hjælpe med yderligere oplysninger om de udeståender, jeg har.

Mvh. Jesper

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak