Godsforbindelsebanen
Jeg tror nok, det måske har været berørt før, men jeg kan ikke rigtigt finde det.
Mit spørgsmål er:
Hvornår blev signalstationerne Damhus og Harrestrup endelig nedlagt?
Og for den sags skyld også Grøndal.
Mvh Børge
af Børge Sundahl, 25/3 2016, 10:38 (2972 dage siden)
Jeg tror nok, det måske har været berørt før, men jeg kan ikke rigtigt finde det.
Mit spørgsmål er:
Hvornår blev signalstationerne Damhus og Harrestrup endelig nedlagt?
Og for den sags skyld også Grøndal.
Mvh Børge
af Morten Flindt Larsen, København K, 25/3 2016, 16:51 (2972 dage siden) @ Børge Sundahl
Hvornår blev signalstationerne Damhus og Harrestrup endelig nedlagt?Og for den sags skyld også Grøndal.
Grøndal i 1996 (datoen har jeg ikke), og Damhus og Harrestrup 12. januar 2001.
af Børge Sundahl, 25/3 2016, 17:04 (2972 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten Tak for det
Mvh Børge
af Jens H. Bondesen, 25/3 2016, 20:24 (2972 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hvornår blev signalstationerne Damhus og Harrestrup endelig nedlagt?
Og for den sags skyld også Grøndal.
Grøndal i 1996 (datoen har jeg ikke), og Damhus og Harrestrup 12. januar 2001.
Hej Morten,
Datoerne, du nævner, gælder nedlæggelsen af forgreningsmulighederne.
I de sidste mange år var Harrestrup (og Valby Gasværk) en del af Vigerslev station, mens Damhus og Grøndal var dele af Flintholm station.
Hvornår de fire stationer blev lagt ind under Vigerslev og Flintholm, ved jeg ikke, men det er sket før (senest?) 25.11.1979, hvor TIB(Ø) rettelsesblad 381 kun omtaler Vigerslev og Flintholm.
af Morten Flindt Larsen, København K, 25/3 2016, 22:19 (2972 dage siden) @ Jens H. Bondesen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 25/3 2016, 22:37
Hej Jens,
Ja, det er da helt rigtigt. Fra 19. november 1979 indgik Grøndal og Damhus i - og blev betjent af - Flintholm station. Indtil da blev de to forgreninger betjent fra Flintholm station. Så, jo.
De nævnte stationer lå dog rent fysisk det samme sted gennem alle årene, og Grøndal og Damhus har - i modsætning til Harrestrup, der havde midlertidig stedlig betjening af overportører i 1-1½ års tid efter åbningen - aldrig haft stedlig betjening.
Forskellen var den samme, der var bare farven, der havde en anden lyd.
af Jens H. Bondesen, 26/3 2016, 00:43 (2972 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Tak for den afklaring også
af Thomas Hauerslev, 26/3 2016, 20:16 (2971 dage siden) @ Jens H. Bondesen
For 29 år siden gik vi to mand fra Signalområde København hele vejen rundt på Godsbaneringen.
http://www.hauerslev.com/nyheder/1987/godsforbindelsesbanen/index.htm
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2016, 21:07 (2971 dage siden) @ Thomas Hauerslev
For 29 år siden gik vi to mand fra Signalområde København hele vejen rundt på Godsbaneringen.
http://www.hauerslev.com/nyheder/1987/godsforbindelsesbanen/index.htm
På denne strækning findes sidespor til Grønttorvet samt station 68 og 56
Kære Thomas
Yderst interessant. Tog I billeder ved de tre sidespor?
Bedste hilsner
Thomas
af Ole Lund Jensen, 3/4 2016, 10:49 (2964 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Citat fra DJKs "Jernbanen" nr. 3/1979:
"Et nyt relæsikringsanlæg (DSB type 1972) blev taget i brug 20. maj på "ny" Hvidovre fjern station (togfølgestation for begge køreretninger Valby/Vigerslev-Glostrup). Selve sikringsanlægget og stationsbestyreren er placeret på Hvidovre S-station. Samtidig bortfaldt Vigerslev station som togfølgestation i højre spor mellem Valby og Glostrup. Vigerslev er fremtidig kun togfølgestation på Godsforbindelsesbanen ("signalstationerne" Valby Gasværk og Harrestrup er udgået af tjenestekøreplanen og instruktionsstoffet i øvrigt). To nye transversaler mellem spor 1 og 2 på Hvidovre fjern blev taget i brug samme dag. Valby station nedlagdes som togfølgestation for fjerntrafiksporene den 24. maj (og betragtes nu i sikkerhedsmæssig henseende som trinbræt beliggende på fri bane). Nødtransversalerne mellem sporene i Valby vil blive fjernet".
Citat fra DJKs "Jernbanen" nr. 1/1980:
"Stedbetegnelserne ("signalstationerne") Damhus og Grøndal på Godsforbindelsesbanen bortfald den 19. november 1979. Signaler og sporskifter i hele området på såvel Godsforbindelsesbanen som Ydre bybane indgår herefter i Flintholm station. Samtidig erstattedes stationens armsignaler i sydenden af daglyssignaler, eksempelvis er I-signalet i km 6.075 (ved kørsel fra Vigerslev) nu forsynet med forgreningsangivelse og hastighedsviser - det fremskudte signal (F-signal) er til gengæld bortfaldet.
På Vigerslev station blev et nyt relæsikringsanlæg (type DSB 1972) - med tilhørende nye signaler, jvf. vedstående skematiske spor- og signalplan - taget i brug den 24. november 1979. Centralapparatet er anbragt på - og stationsbestyreren er flyttet til - Hvidovre S-station".
Det kan undre, at Valby Gasværk og Harrestrup skulle være udgået af tjenestekøreplanen (=lagt under Vigerslev) allerede i maj 1979, hvor Hvidovre fjern fik nyt sikringsanlæg; det havde vel været mere logisk, om det var sket i november 1979, hvor Vigerslev fik nyt sikringsanlæg, og hvor man alligevel skulle flytte signaler, lave ny sportavle med nye navne o.s.v. dækkende området med Valby Gasværk og Harrestrup.
M.v.h.
Ole Lund Jensen
af Ole Lund Jensen, 29/3 2016, 20:19 (2968 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Skal det forstås således,
- at Vigerslevs dobbeltspor, der muliggjorde at køre fra nord ad godsforbindelsesbanen mod Hvidovre Fjern og omvendt definitivt nedlagdes den 12. januar 2001 (vel samtidigt med, at Flintholm-Vigerslev midlertidigt lukkedes for ombygning og elektrificering),
- at Flintholms enkeltspor for kørsel fra Frederiksberg mod Vigerslev og omvendt nedlagdes på samme dato
- og at Flintholms dobbeltspor, der muliggjorde kørsel Lersøen-Frederiksberg og omvendt nedlagdes engang i 1996 (...vel efter at være reduceret til enkeltspor på et tidligere tidspunkt)?
Det tidligere Grøndal (i mellemtiden Flintholm) beholdt da i det mindste sin ene forgrening - den mellem godsforbindelsesbanen og S-togstrækningen mod Vanløse - indtil 12. januar 2001, så helt lukket blev ex-Grøndal jo ikke allerede i 1996.
For øvrigt: Findes broen for førstnævnte spors underføring under Vestbanen og S-banen Valby - Høje Tåstrup fortsat inde i banedæmingen - nu bare uden spor under broen?
M.v.h.
Ole Lund Jensen
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 25/3 2016, 19:02 (2972 dage siden) @ Børge Sundahl
Jeg tror nok, det måske har været berørt før, men jeg kan ikke rigtigt finde det.
Mit spørgsmål er:Hvornår blev signalstationerne Damhus og Harrestrup endelig nedlagt?
Og for den sags skyld også Grøndal.
Mvh Børge
-----------------------------
Hej Børge.
Svaret har Du allerede fået, men her følger lige et foto fra Grøndal:
DSB G 611. Grøndal. 1. september 1957. Godsforbindelsesbanen set mod Vigerslev.
Der er gennemkørsel for tog mod Vigerslev.
Det hævede signal til Højre gælder for tog mod Vanløse mens det lave signal til venstre gælder for tog mod Flintholm/Frederiksberg.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
af Børge Sundahl, 26/3 2016, 07:04 (2972 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Hej Erik
Tak for foto.
Ja jeg har engang i fordums dage set signalet fra forenden af en linie F.
Mvh Børge
af A. Nissen, 27/3 2016, 14:36 (2970 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Det er et godt billede, det med de tre signaler ved Grøndal. Jeg husker det fra S-toget, hvor det altid "undrede" lidt. Er der nogen, der kan fortælle fra hvilken kommandopost, signalerne blev styret fra? Der er nok flere muligheder: Flintholm og/eller Vanløse.
af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/3 2016, 15:06 (2970 dage siden) @ A. Nissen
Flintholm.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 27/3 2016, 16:59 (2970 dage siden) @ A. Nissen
Det er et godt billede, det med de tre signaler ved Grøndal. Jeg husker det fra S-toget, hvor det altid "undrede" lidt. Er der nogen, der kan fortælle fra hvilken kommandopost, signalerne blev styret fra? Der er nok flere muligheder: Flintholm og/eller Vanløse.
------------------------
Det er da vist antydet i tråden ovenfor eller i en tidligere tråd, --ikk´.
Signalet og fotografiet har også altid undret mig lidt.
Jeg har "drønet rundt" på S-banen adskillige gange, adskillige dage allerede to-tre år inden jeg selv kom til DSB. En venlig elektrofører viste en dag førerrummet frem for mig, og inden vi skiltes (en lørdag aften), blev jeg inviteret til at møde op på København H, spor 12, kl. 12.36 næste dag. Så kunne jeg komme med ud og se, --og det var så Ballerup-linien den dag. Det blev til mange køreture i de følgende år, --herunder også F-linien, Hellerup-Vanløse-Frederiksberg og retur og så en gang eller to til .
Dengang så jeg selvfølgelig også signalet, der så viste "to grønne" i det forhøjede signal, men uden at tænke på, hvorfor, det var hævet. - 1. september 1957 -hvor billedet er taget- var jeg i mellemtiden selv blevet antaget og havde på Jernbaneskolen lært et og andet om signaler. Her havde vi også lært, at det hævede signal (her og andre steder) står for det mest lige / rette gennemkørselsspor gennem stationen ! ! !
.
DSB G 611. Grøndal. 1. september 1957.
.
For mig have det altid været opfattelsen, at sporet "i midten", mod Vigerslev, måtte være det mest lige / rette og de to andre (til Flintholm/Frederiksberg og Vanløse) de afvigende.
Først senere kom den tanke, at man åbenbart har lagt et venstre-afvigende sporskifte i sporet, således at man har kørt ret gennem sporskiftet mod Vanløse (og vel dermed opnået en højere tilladelig kørehastighed for de mange S-tog), mens man har kørt "afvigende" mod Vigerslev med de langsommere godstog.
Ganske snedigt
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
af KimC, 27/3 2016, 19:13 (2970 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Dengang så jeg selvfølgelig også signalet, der så viste "to grønne" i det forhøjede signal, men uden at tænke på, hvorfor, det var hævet. - 1. september 1957 -hvor billedet er taget- var jeg i mellemtiden selv blevet antaget og havde på Jernbaneskolen lært et og andet om signaler. Her havde vi også lært, at det hævede signal (her og andre steder) står for det mest lige / rette gennemkørselsspor gennem stationen ! ! !
Er det et F-mærke der er under det forhøjede signal?
Det undrer mig lidt at et signal der vel reelt var et I-signal og har mulighed for at vise gennemkørsel skulle være udstyret med et F mærke.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 27/3 2016, 20:15 (2970 dage siden) @ KimC
Dengang så jeg selvfølgelig også signalet, der så viste "to grønne" i det forhøjede signal, men uden at tænke på, hvorfor, det var hævet. - 1. september 1957 -hvor billedet er taget- var jeg i mellemtiden selv blevet antaget og havde på Jernbaneskolen lært et og andet om signaler. Her havde vi også lært, at det hævede signal (her og andre steder) står for det mest lige / rette gennemkørselsspor gennem stationen ! ! !
Er det et F-mærke der er under det forhøjede signal?
Det undrer mig lidt at et signal der vel reelt var et I-signal og har mulighed for at vise gennemkørsel skulle være udstyret med et F mærke.
----------------------
Ja, til at det er et F-mærke, men vist ikke helt med den betydning Du giver udtryk for.
F-mærket (der jo sidder på indkørselssignalet for Grøndal) betyder/viser, at der for denne aktuelle togvej følger et fremskudt signal, inden der mødes endnu et indkørselssignal, til næste station (Vanløse).
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
af Søren fra KM , 27/3 2016, 20:32 (2970 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Mig interesserer billedet især fordi det viser den oprindelige signaltype med de små lamper og skrå solskygger. Det er modelbyggeren i mig...
-S
af KimC, 28/3 2016, 03:21 (2970 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Ja, til at det er et F-mærke, men vist ikke helt med den betydning Du giver udtryk for.
F-mærket (der jo sidder på indkørselssignalet for Grøndal) betyder/viser, at der for denne aktuelle togvej følger et fremskudt signal, inden der mødes endnu et indkørselssignal, til næste station (Vanløse).
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
Plejer man ikke at placere disse F mærker på U signaler? Signalet vi ser her har jo gennemkørselsangivelse og antyder dermed at der findes et U signal.
På stationer uden U signal er det normalt stationsbestyreren der "personligt" agerer U signal, men det kan man vel ikke her?
Ja, jeg er ikke pedantisk, men bare nysgerrig!
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 28/3 2016, 10:46 (2970 dage siden) @ KimC
redigeret af Erik V. Pedersen, 28/3 2016, 11:18
Ja, til at det er et F-mærke, men vist ikke helt med den betydning Du giver udtryk for.
F-mærket (der jo sidder på indkørselssignalet for Grøndal) betyder/viser, at der for denne aktuelle togvej følger et fremskudt signal, inden der mødes endnu et indkørselssignal, til næste station (Vanløse).
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
Plejer man ikke at placere disse F mærker på U signaler? Signalet vi ser her har jo gennemkørselsangivelse og antyder dermed at der findes et U signal.
På stationer uden U signal er det normalt stationsbestyreren der "personligt" agerer U signal, men det kan man vel ikke her?
Ja, jeg er ikke pedantisk, men bare nysgerrig!
--------------------------------------
Som det fremgår af mit
SIGNALREGLEMENT af 1944 -- SIR
og rettet i den tid jeg var beskæftiget med den slags. Evt. senere tilkomne rettelser ???
Signal nr. 113. "Fremskudt signal følger"
Foto.
"Rektangulært gult skilt med bogstavet "F" i sort, anbragt på eller ved et hovedsignal."
Bemærkninger: "Til "fremskudt signal følger"
Mærket tilkendegiver, at det efterfølgende hovedsignal er suppleret med et fremskudt signal.
Mærket anvendes kun på de i bilag 8 anførte strækninger"
-----------
Ikke for at være pedantisk , men sådan lærte jeg det i sin tid, og det passer vel egentlig meget godt på det tidligere skrevne, men kald mig Mads, om der ikke også her, kan findes undtagelser.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
af Børge Sundahl, 28/3 2016, 11:52 (2969 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Var der i det hele taget U-signaler for Grøndal?
Eller husker jeg forkert.
Børge
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 28/3 2016, 12:50 (2969 dage siden) @ Børge Sundahl
Var der i det hele taget U-signaler for Grøndal?
Eller husker jeg forkert.Børge
-------------------
Det kan der ikke have været, --så havde "F-mærket" siddet dér (der var vel heller ikke "plads" til så mange signaler )
------------
Sportavlen, Flintholm. "SIGNALER". Foto: Niels Erik Jensen. "bane bøger"
(Håber på Niels Erik´s og forlagets tilgivelse.)
Der ses ikke udkørselssignaler på Grøndal. I øvrigt viser sportavlen også, hvordan det er S-togssporet til Vanløse, der er det mest rette/lige, og at de to andre er venstre-afvigende.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
af Georg Schmidt, 28/3 2016, 15:30 (2969 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Emnet har vist været drøftet før.
Mvh
Georg
af Lars Møller Jensen , Röbäck, 28/3 2016, 23:40 (2969 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Sportavlen, Flintholm. "SIGNALER". Foto: Niels Erik Jensen. "bane bøger"
(Håber på Niels Erik´s og forlagets tilgivelse.)Der ses ikke udkørselssignaler på Grøndal. I øvrigt viser sportavlen også, hvordan det er S-togssporet til Vanløse, der er det mest rette/lige, og at de to andre er venstre-afvigende.
Erik V.
Hej og her ses det også i virkeligheden, billedet er taget i september 1991:
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 29/3 2016, 00:52 (2969 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Tak for foto.
Ja, --tænk, -alt det man kunne have fotograferet mens tid var, men hvad skulle man bruge det til ??? ! ! ! ! !
Først efter min fratræden ved DSB (2001) fik jeg digital-kamera og hjemmeside, men nu var alt det spændende væk. De fotos jeg har fra årene fremad, har alle I andre også
Den bro / viadukt Du formentlig har taget billedet fra, C.F. Richsvej, har jeg flere gange -som dreng, omkring 1950- stået på og set ned på banen, men på det andet fortov, altså set mod syd. Der lå et sporskifte (køreretning mod Nørrebro) med et sammenflettet sandspor, som sikkerhed, når der kørtes til / fra Flintholm og derfor krydsede/løb sammen med Godsforbindelsesbanen. Spændende - meningen var jeg med på, men vidste ikke, hvor effektive de kan være.
Spor og vejforløb ses fint på et ældre KRAKs-kort, --og her, som ved næsten alle andre tilfælde, er der en ryg-samling lige midt i alt de spændende ! ! !
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.
.
PS: Nu ser vi lige i en anden tråd, at der -også- efterlyses gamle billeder. TÆNK, hvor meget der smides væk hver dag, når arvingerne rydder op.
Lad os se resultaterne på diverse hj.sider (som Du allerede har gjort det), inden det er for sent ! ! !
af K564, 28/3 2016, 11:51 (2969 dage siden) @ KimC
Hej Kim
På Flintholm var der flere gennemkørselstogvej, som ikke havde U-signaler (Fb-Fl-Van, Ler-Fl-Van og Van-Fl-Ler).
Hilsner Keld
af KimC, 28/3 2016, 18:02 (2969 dage siden) @ K564
Hvis der ikke var U signaler forklarer dette jo F-mærkets placering.
Men, på stationer uden U signaler var det jo praksis at stationsbestyreren skulle give signal til udkørsel, eller gennemkørsel. Det kunne man ikke her, derfor forveentedejeg at der var et U signal..
Nå, jeg kvitterer lige med et billed af Flintholms I signal. Der spøger også et F mærke..
af K564, 28/3 2016, 22:19 (2969 dage siden) @ KimC
Hej Kim
Du har ret. Dette levede Fl også op til, da der kun kunne stilles gennemkørsel på disse togveje. En anden sjov ting var, at der først kunne stilles udkørsel i Van mod Ler, når der var gennemkørsel i Fl, da der ikke var nok sikkerhedsafstand på Fl´s I-signal i denne køreretning.
Hilsner Keld
af Jens H. Bondesen, 29/3 2016, 11:17 (2969 dage siden) @ K564
.... En anden sjov ting var, at der først kunne stilles udkørsel i Van mod Ler, når der var gennemkørsel i Fl, da der ikke var nok sikkerhedsafstand på Fl´s I-signal i denne køreretning.
Hej Keld,
Udkørsel fra Vanløse mod Frederiksberg krævede også togvej i Flintholm, men jeg kan ikke huske, om indkørsel til Flintholm kunne stilles, eller der kun kunne stilles gennemkørsel.
Jeg havde først fat i de strømløb, da endestationen blev flyttet fra Frederiksberg til Solbjerg. Samtidig blev den "øvre" del af Flintholm nedlagt, så Vanløse og Solbjerg var nabotogfølgestationer (med trinbrættet Lindevang imellem).
Trafikken mellem Vanløse og Frederiksberg/Solbjerg var indstillet i en uges tid(?) i forbindelse med ombygningen. En kollega og jeg måtte gennemgå banestykket for at finde en fejl på en sporisolation. På Lindevang sad en herre på bænken og spurgte os, hvonår der kom tog. Svaret var noget i retning af: "på mandag", hvilket var i fuld overensstemmelse med sandheden. Han var tydeligt rystet, men kunne beroliges ved oplysning om togbusser.
af K564, 29/3 2016, 14:31 (2968 dage siden) @ Jens H. Bondesen
Hej Jens
Du husker forkert. Der var ingen krav om signal i Fl, når der blev sat signal i Van mod Fb. I den retning kunne der både sættes indkørsel og gennemkørsel i Fl. Grunden til, at jeg er sikker på at have ret, er jeg flere gange byttede om på F-erne fra Van, når jeg var træt af ringe til Fl for at kunne stille signal mod Ler. Når Fb F-en holdt ved Fl´s I-signal, havde man stationsbestyreren fra Fl i telefon. Så skete det ikke mere på den vagt.
Hilsner Keld
af Jens H. Bondesen, 30/3 2016, 13:39 (2967 dage siden) @ K564
Ok, Keld
af zumbach, Malling, 28/3 2016, 22:40 (2969 dage siden) @ KimC
Her er U-signalet med F-mærke fra Flintholm mod Vigerslev.
Flintholm 1970'erne
M.v.h.
Keld Zumbach
af Ole Lund Jensen, 29/3 2016, 20:43 (2968 dage siden) @ zumbach
Det må være Damhus' I-signal fra Flintholm.
M.v.h.
Ole Lund Jensen
af zumbach, Malling, 29/3 2016, 23:08 (2968 dage siden) @ Ole Lund Jensen
Tak Ole.
Ja, når man ser Flintholms sportavle, så må det være Damhus' I-signal fra Flintholm.
M.v.h.
Keld Zumbach
af K564, 30/3 2016, 05:37 (2968 dage siden) @ zumbach
Godmorgen
Nej, det er U-signal. Indkørsel til den togvej er det venstre af de tre I-signaler fra Frederiksberg på Flintholm st.
Hilsner Keld
af bl, Greve, 28/3 2016, 13:19 (2969 dage siden) @ KimC
F-mærket kunne vel sidde på hvilket som helst (blok)signal på S-banen, hvor der fulgte et forsignal, og det pågældende signal så ikke fungerede som bloksignal? Som jeg husker det, sad der f.eks. et F-mærke på bloksignalet ved udkørslen fra Islev mod Ballerup.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 28/3 2016, 13:28 (2969 dage siden) @ bl
F-mærket kunne vel sidde på hvilket som helst (blok)signal på S-banen, hvor der fulgte et forsignal, og det pågældende signal så ikke fungerede som bloksignal? Som jeg husker det, sad der f.eks. et F-mærke på bloksignalet ved udkørslen fra Islev mod Ballerup.
-----------------
Jeg skriver her KUN om dette signal. Hvis Der havde været udkørselssignal(er) her, burde "F"-mærket sidde på dette/disse.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016
.