OHJ 21 kørt gennem plankeværk i Tølløse.

af Jens MO-Møller, 17/4 2016, 14:36 (2942 dage siden)

[image][image][image]

Som emnet antyder er disse billeder fra Tølløse, hvor OHJ 21 er kørt over drejeskiven og gennem plankeværket. Årstallet er cirka 1965, fotograf ukendt, arkiv: Jens Møller

OHJ 21 kørt gennem plankeværk i Tølløse.

af UTJ, 17/4 2016, 19:26 (2942 dage siden) @ Jens MO-Møller

Er det mon ikke OHJ 20 som har været på vej til Holbæk?

OHJ 20 kørt gennem plankeværk i Tølløse.

af Jens MO-Møller, 17/4 2016, 20:56 (2942 dage siden) @ UTJ

Jo, selvfølgelig er det OHJ 20 på billedet; det var sætternissen, som var på spil! Den "lille" diesel 20 var i mange år fast inventar på HTJ og jeg husker det tydeligt fra min barndom i Tølløse. OHJ 20 havde mindre motor og kun 2 drivhjul, i modsætning til sine 2 storebrødre, som havde 3 drivhjul og større motor.

Venlig hilsen
Jens Møller

OHJ 20 kørt gennem plankeværk i Tølløse.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/4 2016, 00:37 (2942 dage siden) @ Jens MO-Møller
redigeret af Erik V. Pedersen, 18/4 2016, 01:36

Jo, selvfølgelig er det OHJ 20 på billedet; det var sætternissen, som var på spil! Den "lille" diesel 20 var i mange år fast inventar på HTJ og jeg husker det tydeligt fra min barndom i Tølløse. OHJ 20 havde mindre motor og kun 2 drivhjul, i modsætning til sine 2 storebrødre, som havde 3 drivhjul og større motor.

Venlig hilsen
Jens Møller

------------------------------

Ak ja, ---de sætternisser.

Hvordan holdt maskinerne balancen, eller havde de også hjul på den anden side. :-)

Hilsen
Erik V.
(Er det her, man skriver "Duk og væk" ??? )
www.evp.dk

[image].

! ! ! :-(

Avatar

OHJ 20 gyroskoploko

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/4 2016, 10:13 (2941 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jo, selvfølgelig er det OHJ 20 på billedet; det var sætternissen, som var på spil! Den "lille" diesel 20 var i mange år fast inventar på HTJ og jeg husker det tydeligt fra min barndom i Tølløse. OHJ 20 havde mindre motor og kun 2 drivhjul, i modsætning til sine 2 storebrødre, som havde 3 drivhjul og større motor.

Venlig hilsen
Jens Møller


------------------------------

Hvordan holdt maskinerne balancen, eller havde de også hjul på den anden side. :-)

Nej, det havde de ikke. Det er ikke almindeligt kendt, men omkring 1930 var der planer om at omdefinere OHJ, HVJ og HTJ til at være dobbeltsporede enskinnebaner, hvilket skulle øge kapaciteten på strækningerne med 100 %. Frichs byggede i den forbindelse gyroskop-forsøgslokomotivet OHJ 20, men omdefoneringsplanerne måtte opgives, da man ikke havde taget højde for udveksling af godsvogne samt gennemgående tog til og fra København. Banerne vedblev dog at være meget progressive, ikke mindst efter at Erik Johansen blev direktør efter 2. Verdenskrig. Han havde jo også mange forfriskende tiltag.

Vh
Den afsindige flugter

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak