OHJ 21 kørt gennem plankeværk i Tølløse.
Som emnet antyder er disse billeder fra Tølløse, hvor OHJ 21 er kørt over drejeskiven og gennem plankeværket. Årstallet er cirka 1965, fotograf ukendt, arkiv: Jens Møller
Som emnet antyder er disse billeder fra Tølløse, hvor OHJ 21 er kørt over drejeskiven og gennem plankeværket. Årstallet er cirka 1965, fotograf ukendt, arkiv: Jens Møller
Er det mon ikke OHJ 20 som har været på vej til Holbæk?
Jo, selvfølgelig er det OHJ 20 på billedet; det var sætternissen, som var på spil! Den "lille" diesel 20 var i mange år fast inventar på HTJ og jeg husker det tydeligt fra min barndom i Tølløse. OHJ 20 havde mindre motor og kun 2 drivhjul, i modsætning til sine 2 storebrødre, som havde 3 drivhjul og større motor.
Venlig hilsen
Jens Møller
Jo, selvfølgelig er det OHJ 20 på billedet; det var sætternissen, som var på spil! Den "lille" diesel 20 var i mange år fast inventar på HTJ og jeg husker det tydeligt fra min barndom i Tølløse. OHJ 20 havde mindre motor og kun 2 drivhjul, i modsætning til sine 2 storebrødre, som havde 3 drivhjul og større motor.
Venlig hilsen
Jens Møller
------------------------------
Ak ja, ---de sætternisser.
Hvordan holdt maskinerne balancen, eller havde de også hjul på den anden side.
Hilsen
Erik V.
(Er det her, man skriver "Duk og væk" ??? )
www.evp.dk
.
! ! !
Jo, selvfølgelig er det OHJ 20 på billedet; det var sætternissen, som var på spil! Den "lille" diesel 20 var i mange år fast inventar på HTJ og jeg husker det tydeligt fra min barndom i Tølløse. OHJ 20 havde mindre motor og kun 2 drivhjul, i modsætning til sine 2 storebrødre, som havde 3 drivhjul og større motor.
Venlig hilsen
Jens Møller
------------------------------
Hvordan holdt maskinerne balancen, eller havde de også hjul på den anden side.
Nej, det havde de ikke. Det er ikke almindeligt kendt, men omkring 1930 var der planer om at omdefinere OHJ, HVJ og HTJ til at være dobbeltsporede enskinnebaner, hvilket skulle øge kapaciteten på strækningerne med 100 %. Frichs byggede i den forbindelse gyroskop-forsøgslokomotivet OHJ 20, men omdefoneringsplanerne måtte opgives, da man ikke havde taget højde for udveksling af godsvogne samt gennemgående tog til og fra København. Banerne vedblev dog at være meget progressive, ikke mindst efter at Erik Johansen blev direktør efter 2. Verdenskrig. Han havde jo også mange forfriskende tiltag.
Vh
Den afsindige flugter
M.v.h.
Niels
DSB - status på test af intelligente skraldespande på udvalgte stationer
DSB - status på test af intelligente skraldespande på udvalgte stationer
DSB - status på test af intelligente skraldespande på udvalgte stationer
DSB - status på test af intelligente skraldespande på udvalgte stationer
DSB - status på test af intelligente skraldespande på udvalgte stationer
Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.
Læs mere